- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
76

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Dagens frågor - Maximilian Hardens essayer - Schopenhauer-minnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76 DAGENS FRÅGOR

rens hemland sedan i somras upplefvat ett 30-tal upplagor. Boken
karakteriseras i främsta rummet af Härdens kända dyrkan af
kraftgenierna, och den är skrifven i hans egenartade stil, väl den
egendomligaste tyska som kan tänkas, ibland enbart pretiös och
förkonst-lad, ibland beundransvärd i sin uttrycksfullhet vare sig det gäller att
ge röst åt glödande entusiasm eller iskallt hån. Den värld, i hvilken
boken för oss in, är brokig nog. Vi finna där sceniska konstnärer
som Mitterwurzer, Matkowsky och Charlotte Wolter, författare som
Ibsen och Zola, konstnärer som Böcklin, Menzel och Lenbach —
studien öfver den sistnämnde är synnerligen fängslande — och
slutligen en serie förgrundsfigurer ur Tysklands politiska lif under
1800-talets senare hälft från Alfred von Waldersee upp till Otto von
Bismarck. Den sistnämnda gruppen synes i främsta rummet värd
uppmärksamhet. Intressant är studien öfver Eugen Richter genom den
psykologiska bakgrund författaren ger hans kamp mot Bismarck.
Trots fina observationer knappast värdig sitt föremål är åter skissen
öfver Bismarck, hvaremot bilden af den åldrige kejsaren är gifven
med tilltalande pietet. De båda till gruppen hörande kvinnobilderna,
kejsarinnan Fredriks och Johanna Bismarcks, äro gjorda con amore
och särskildt den senares i all sin knapphet ett litet mästerverk.
Det största intresset knyter sig dock ovillkorligen till samlingens
omfångsrikaste studie — teckningen af den förra året aflidne
diplomaten baron Fritz von Holstein. Det är bekant, att han, ehuru ej
i någon ledande ställning, under halftannat decennium var bland
dem, som mest afgörande influerat på utstakandet af Tysklands
utrikespolitiska kurs, och det har påståtts, ehuru det af Härden
förnekas, att han stod bakom »Die Zukunft» i dess fejd mot furst
Eu-lenburg och hans krets, som för några år sedan rörde upp så
mycket dam. Teckningen af den mäktige enstöringen i det gammaldags
huset vid Grossbeerenstrasse är trots all kritik gjord med omisskänlig
sympati och den synbarligen till stor del på dennes egna uppgifter
byggda skildringen af hans uppträdande vid Bismarcks fall och af
hans kamp för sin politik och sitt inflytande mot fiender inom
utrikesministeriet, är utomordentligt fängslande, späckad som den är
med hugg och stick till höger och vänster. En annan sak är, att
alla dess uppgifter knappast äro kungsord och att den här och där
har en dragning mera åt skandalkrönikan än åt historien.

[-Sehopenhauer-minnet,-]

{+Sehopenhauer-
minnet,+}

Femtioårsdagen af Schopenhauers bortgång passerade
i Sverige så obemärkt förbi som endast en filosofisk
minnesfest kan göra det i ett land, där filosofien
allt fortfarande af det stora flertalet bland de bildade anses som ett
slags etnografisk kuriositet, hvars roll i vetenskapens
utvecklingshistoria längesedan är spelad till slut. Den renässans inom den
filosofiska forskningen, som bildat en af de senare decenniernas
mest betydelsefulla och karaktäristiska kulturföreteelser, har i stort
sedt gått oss förbi, och det torde i vårt land vara så godt som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free