- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
623

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK LYRIK. 629

teratur — endog bortseet fra et altomfattende Geni af den nylig afdøde
Victor Rydbergs Rang — mod Lie, Kielland, Garborg, Hamsun kan
stille Navne som Strindberg, Lundegård, Ola Hansson, Selma Lagerlöf.
Men for Lyrikkens Vedkommende er det i ethvert Fald uimodsigeligt,
at Sverige gaar i Spidsen. Der er — efter den länge Törkeperiode i
8o-Aarene — i den sidste Tid udkommet et rent Utal af »Digtsamlinger»
herhjemme. Men fraregnet ganske enkelte Ting — som Arne Garborgs
mærkelige »Haugtussa» og nogle af Collett Vogts sydlansk-glødende
Poesier, der tildels minder om Snoilsky, — er der ikke noget deraf, som i
Tankens Flugt og Sprogets straalende Pragt kan stilles ved Siden af,
hvad de ovenfor nævnte Digtere har frembragt, — navnlig da den
først-nævnte, hvis ifjor udkomne Digtsamling enhver Literatur kunde være
stolt af at eie.

*



Verner von Heidenstam indtager en eiendommelig Stilling
baade inden sit Hjemlands og overhovedet inden Nutidens Literatur. I
en Tid, som har Hoved og Hænder fulde af politiske og sociale
Problemer, som sværmer for Folketalere, Komitéindstillinger og
parlamentariske Debatter og har frembragt Totalister, Kvindesagsforeninger og
Sternmeretstog, — midt i Dampens og Elektricitetens stakaandede og
skeptiske Aarhundrede sværmer han for Antikken, Renæssansen og
österland — for Hvilen i Skjønheden, Glæden ved Livet, Eventyrets
Fantasi-verden og det drømmende dolce far niente. Heidenstam er den
helleni-stiske Skjønhedsdyrker i vort materialistiske og praktiske Samfund og i
Dekadensens og Pessimismens udmarvede Tid Livsglædens begeistrede
Sånger. Det er disse Følelser, hvoraf hans tidligere Digte,
Reiseskildrin-ger og Romaner er udgaaede; og de danner ogsaa Grundstemningen i
hans sidste Værk, —- en Samling Poesier, hvoraf de bedste er baarne af
en saa svulmende Stemningsfylde og bedaarende Velklang, at de neppe
overgaaes i noget Lands Literatur.

Lyrik er først og fremst Ordenes Musik — udsøgte
Klangvirk-ninger og vuggende Rytmer. Men ligesaalidt som de skjønneste Toner
kan frembringe nogen dyb og varig Virkning, naar de mangler Sjæl,
ligesaalidt kan tom Klingklang, selv om den er formet til fuldendte Vers,
frembringe nogen virkelig ægte og gribende Poesi. — Hos Heidenstam
gaar et tanketungt Sjælsindhold og en rik Stemningsfylde Haand i
Haand med et sjeldent Herredømme over Sproget, og Indhold og Form
smelter i hans Digte sammen til en Helhed af betagende Virkning. Den
Verden, han fører os ind i, er ikke den dagligdagse og brutale
Virkelig-heds, men Drømmenes og Fantasiens, — de Billeder, han fremtryller,
har noget af Eventyrenes Farvepragt, og der hviler over dem et
eien-dommeligt fremmedartet Skjær, som i sin vemodige Skjønhed og
stem-ningsmættede Symbolik minder om Bøcklins Malerier. Og til dette
Indhold, der er saa udsøgt og selvstændigt, svarer en ligesaa selvstændig og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free