- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
96

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

EVOLUTIONSLÄRAN OCH KRISTENDOMEN.

och det alltså ej var nödvändigt, att barnen föddes under det solen skén
och frukten mognade, då började de första ansatserna till ett familjelif
visa sig, och ett slags äktenskap kom till stånd. Däraf följde dock ej, att
verklig kärlek förband man och kvinna. Ännu i dag är ömhet mellan
makar hos flere folk, ja hos vissa lager af den civiliserade befolkningen,
en sällsynt sak, och kvinnan hölls i ett slafviskt beroende af mannen.
Barnet blef dock efter hand det band, som drog föräldrarne närmare
hvarandra, och efter en lång tid möttes fader och moder i kärleken till
det lilla barnet. Fadern blef dess och moderns beskyddare och
försör-jare, och i samma mån samlefnaden mellan honom och hustrun blef
långvarigare, stadgades familjen och mannen blef införlifvad med den i samma
mån han kände, att han i den hade en tillflykt och ett stöd. Han kunde
nu ej heller vara en medlem af familjen och förblifva en ytterlig egoist,
och då flere familjer efterhand förenade sig till en stam, blef
nödvändigheten af en kontroll öfver det egna själfviska intresset mera tvingande.
Dock fordrades alltid familjens enklare disciplin för åstadkommande af det
altruistiska sinnelaget hos ett därför så obenäget sinne som mannens. Det
välde öfver barnet, som redan modern utöfvat, blef i sin mån början till
lag, men i fadern framträdde först den myndighet, som visste att göra
sig gällande, och hans bifall eller missnöje blef afgörande för hvad som
var godt eller hvad som var ondt. Detta blef begynnelsen till rätten,
seder, godt uppförande och passande skick. Under många och långa
öfvergångar, äfvensom flere deviationer kom slutligen den kristliga eran,
under hvilken familjen blifvit en sluten helgedom, där odlingen af allt
hvad som är heligt och skönt blef satt i gång. Från den tid, då familjen
i människans historia började utföra sin funktion att framkalla kärlek,
modern till all moralitet, fadern till all rättfärdighet, tar evolutionen en
etisk riktning.

Det är en lika allmän som falsk mening i afseende på evolutionen,
att den i sina senare faser skulle ha sin egentliga källa i eller vara blott
konsekvenser af begynnelsen. Hvarken roten af en växt eller jorden vid
hvilken den är fästad, äga i sig betingelserna för växten, för allt det som
utgör växtens väsen. Roten är något helt annat än växten, och jorden
desslikes. Rot och träd, bortsedt från frösäden, få sin förklaring icke af
hvarandra, icke heller af något hos dem själfva, utan hufvudsakligen från
något, som är utom dem. Evolutionens hemlighet ligger med ett ord i
omgifningen, i det eller de förhållanden eller element, hvari allting lefver,
rörer sig och har sin varelse. Och härvid är att märka, att omgifningen
ej blott är den förnämsta faktorn i utvecklingen, utan att omgifningen
själf höjer sig vid eller håller jämna steg med den fortskridande
processen af hvilken lifsutveckling som helst. Såsom vid hvarje steg en
bergvandrare tar uppåt, hans omgifning med nödvändighet ändrar sig,
luften blir allt renare, och dess reaktion pä hans kropp blir en annan i
samma mån han stiger högre och högre, horisonten blir allt
vidsträcktare, den nedre världen försvinner för hans blick och han, sedan han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free