- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
464

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

.4.64

LONDONS TEATRAR.

på »stjärnorna», åtminstone icke på de på scenen. Han ser heldre de
glänsande storheterna på andra sidan ridån, och han satte sig nu i förbindelse
med ett antal af de mäktigaste och rikaste männen i landet och lemnade åt
dem högsta ledningen af företaget.

Desse herrar funno smak i sina roller såsom konstens beskyddare, ehuru
deras välde i själfva verket ej sträckte sig till andra sidan af förhänget, utan
blott rörde anskaffandet af en solid garantifond och en lika talrik som förnäm
publik. Och om de ock icke gjorde Covent Gardens italienska opera till
någon framstående konstanstalt, så förvandlade de dock operahuset under
saisonens korta dagar till mötesplatsen för hela den förnäma världen och alla
dem — som vilja räknas dit. Den italienska operan har på det sättet åter
blifvit modern, och den sluge direktören har ock vetat genom förbindelser
med dugande förmågor och genom sin på totalverkan riktade uppmärksamhet
verkligen bjuda på ganska tilltalande operaföreställningar.

Italienskt är emellertid härvid endast namnet och det språk som sjunges.
Operorna själfva äro vanligen af franskt eller tyskt ursprung. Sångkrafterna
förskrifva sig från världens alla olika länder — och »lingua toscana» får
emellanåt sitta rätt hårdt emellan. Men liksom den ju i och för sig är den för
sång bäst egnade, så torde den ock under för handen varande omständigheter,
oafsedt den italienska operans gamla prestige, vara den ändamålsenligaste för
detta konglomerat af internationell vokalmusik, till dess den måhända en dag
tränges tillbaka af landets eget språk.

Den engelska operan, som för några år sedan nått en viss uppblomstring,
har härunder åter ställts i skuggan, hvartill bidragit dess grundläggares
plötsliga död. Det var nämligen tysken Karl Rosa, som nästan allenastående gjort
början med en engelsk opera. Född i Hamburg och utbildad vid
konserva-torierna i Leipzig och Paris, hade han en kort tid verkat såsom musikdirektör
i sin fädernestad, då han begaf sig till Amerika. Där gifte han sig med den
bekanta sångerskan Parepa. Tillsammans med henne egnade han sig sedan
åt sin lifsuppgift: grundläggandet af en engelsk opera eller åtminstone närmast
en opera med engelskt språk och engelska sångare. Det var 1874, som han
uppträdde på detta område i England. Hans makas och medhjälparinnas
plötsliga död orsakade snart ett uppehåll i hans verksamhet. Men redan
nästa år hade han dock åter sitt engelska operasällskap samladt, visserligen
till en början en vandrande trupp, som vallfärdade från stad till stad och
ingenstädes kunde uppehålla sig längre än ett par månader. Öfver den
ståndpunkten har ännu ej »Carl Rosa Opera Company» kommit. Men grunden
till en engelsk opera är härmed lagd. Rosa nöjde sig heller icke med att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free