- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
322

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Emellertid är detta ett alldeles oriktigt sätt att betrakta saken.
Frågan gäller icke några dogmatiska skiljomeningar, utan är helt enkelt en
pedagogisk fråga
. Äfven den, som möjligen anser den gängse
dogmatiken utan fel och lyten, kan sluta sig till Dr. Fehr i denna
skolfråga.

Hans fordran är ju nämligen helt enkelt den, att en större naturlighet
skall införas i kristendomsundervisningen i våra skolor, d. v. s.
mindre abstrakt dogmatik och i stället mera konkret religionslära. Han har
i detta tal icke inlåtit sig på frågan hvilken dogmatik, som skall
meddelas våra skolynglingar, blott huru mycken. Och ej heller i det
hänseendet har han gått till några radikala ytterligheter. Det lär ej vara hans
mening att utesluta all dogmatik från våra läroverksprogram. Äfven han
vill säkerligen, att vår skolungdom skall bibringas en nödtorftig insikt i
vår kyrkas grundläror och känna deras särskilnad från de oss omgifvande
kyrkosamfundens läromeningar. Men han vill, att
dogmatikundervisningen skall inskränkas till rimligt omfång för att lemna rum för ett
underlag af konkret religionskännedom, förvärfvad genom direkt bibelstudium
och en lefvande undervisning i kyrkohistoria. Och denna reform från
det abstrakta till det konkreta, vill han se genomförd äfven och kanske
framför allt på skolans lägre stadium. Hvad är väl den s. k. »stora
katekesen» annat än förtunnad dogmatik. Dess utanläsning opponerar Dr.
Fehr sig därför emot. Utanlexorna med deras ofta andlösa rabblande
böra sammankrympa till det oundgängligaste. Och i stället för de s. k.
bibliska historiernas kortfattade bibelreferat skall man redan från början
införa lärjungen i studiet af Bibeln själf.

Hvad är detta väl annat än blott en tillämpning på religionsundervisningens
område af den moderna, pedagogikens allmänna grundregel:
från åskådning till begrepp, från det enskilda till det allmänna? — en
regel, så påtagligt pedagogiskt riktig, att det väl näppeligen kan falla
någon in att bestrida den i dess allmänhet, huru svår den än må vara
att troget tillämpa i det enskilda fallet. Den erkännes därför allmänt i
teorien, ehuru den i praxis ännu ej på långt när hunnit blifva tillgodogjord.

Det är denna sanning, på hvilken den nutida åskådningsundervisningen
baserar sig. Det är den, som inom geografiundervisningen ledt till
att man börjar med »heimatkunde». Det är den, som för naturstudiet
leder till att lärjungen först skall se och iakttaga föremålen med egna
ögon, innan han så småningom lär sig att klassificera dem. Det är samma
princip, som inom språkstudiet leder till fordran, att man närmast skall
lära sig det talade, lefvande språket och först sedan de grammatikaliska
reglerna.

Det är nu denna i ordets bästa bemärkelse moderna undervisningsteori,
som Dr. Fehr vill få tillämpad inom kristendomsundervisningen.
Och hans uppträdande bör därför uteslutande bedömas från pedagogisk
synpunkt — oberoende af alla dogmatiska skiljomeningar.

Och så sedda synas oss hans ord i högsta grad förtjänta, af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free