- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
297

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

297 FRÅN KONSTUTSTÄLLNINGEN I GÖTEBORG.

dem kommit att göra bättre figur än med de skäligen intetsägande jättedukar,
han nu utställer.

O. A. Arborelius, R. Norstedt, G. Rydberg, Charlotte Wahlström återgifva
med finess äkta svensk natur, likaså John Kindborg, W. Behm, G. E. Westman
m. fi. S. A. Thörne utställer en anmärkningsvärd »Tidig morgon», som
lockar många beundrare. C. Olsson, som studerat i Paris och för Larsson, har
lemnat en större målning i den ultramoderna stilen; talang, t. o. m. mycken
talang, visar bilden onekligen, men likväl gör den mera intryck af att vara en
imitation af en bättre förebild, än ett själfständigt arbete. Här finnes nog
både ljus’ och luft, men månne ej på bekostnad af sanningen. Herr och
fru Pauli samt Alf Wallander, den senare på en afdelningsskärm, utställa
äfven utmärkta landskap, som täfla med det bästa af landskapsmålarne
ex-professo.

Marinmålningen är på ett värdigt sätt representerad genom Olof
Jernbergs »Marin från Vestkusten» samt större dukar af Svensson,
Lindman m. fl.

Djurmålnirigen kan skryta med några arbeten af första rang. Främst
ställer jag Bruno Liljeforss’ »På hemväg från jakten», som i mitt tycke kan
räknas till konstnärens bästa taflor. Däremot kan jag ej biträda den allmänna
förtjusningen för hans »Kråkor». Det vore orätt att ej erkänna de rent
tekniska förtjänsterna hos detta arbete, som härutinnan torde få anses såsom en
af utställningens intressantaste; man kan ej uppdrifva tekniken högre, men det
är också allt. Bilden verkar på mig som ett stilleben, och månne ej så är,
strängt taget, ty att kråkorna målats efter uppstoppade exemplar, torde ej lida
något tvifvel; likaså smakar tallkvisten alltför mycket af atelierbelysning.
Måhända jag misstager mig; detta inverkar i alla händelser ej.på mitt omdöme,
ty om bilden hemtar sitt värde endast från det mönstergilla utförandet, från
det illusoriska, finner jag häri en bekräftelse, på hvad jag förut sagt, och
synes det mig, som om den stora publikens, kritikens, ja äfven många artisters
beundran för »Kråkor» snarare skulle bevisa, att den moderna konsten fort
smaken på villospår. Jag hoppas dock, att konstnärerna så småningom skola
kunna rycka publiken med sig ändå längre, så att den måtte förstå, att de
nya strömningarna innebära något helt annat än en täflan med
ögonblicksfotografen.

Bland öfriga djurmålningar förtjäna omnämnas Axel Borgs »Elgar i fred
och ro» samt den unge, lofvande G. Ankarcronas »Lathund»; samme
konstnärs »I ladugården» verkar hård, men är väl studerad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free