- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
210

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 10

nande skärpa; bilden skulle tett sig bättre, om den fått en förmånligare plats.
Vid sidan af Bergh kommer Oscar Björk med tvenne större porträtt, båda
kända från hans specialutställning i Stockholm. Bilden af grefvinnan S., ett
ganska anmärkningsvärdt arbete, tilltalar mig dock ej såsom ensemble, om
äfven vissa detaljer äro utförda med mycken säkerhet; interieuren verkar
oroligt och tilldrager sig alltför mycket åskådarens blickar. Likheten är dessutom
ej heller fullt tillfredsställande. Björks »Porträtt af min hustru», sittande
helfigur i naturlig storlek, är däremot ett arbete af stort värde, vare sig man
afser teckning, färg, karakter eller likhet, och ställer sin upphofsman i bredd
med våra förnämste porträttmålare. Den egendomliga solreflexen t. ex., som
upplyser ansiktet nedifrån, är ett svårt experiment, hvilket konstnären lyckats
utföra med stor habilitet.

Fru Hildegard Thorell utställer ett utmärkt porträtt af professor
Börjeson, herr J. O.- Cantzler af musikdirektör Meissner, fröken K Cardon af
målaren G. Rydberg. Dessutom förtjäna omnämnas: Hanna. Paulis liffulla, men
något själfsvåldiga bild af målaren K. Nordström, Hildegard Norbergs
karakteristiska och bredt målade porträtt af rektor Selggren, Elisab. Keysers af
författarinnan fru Keyser, Maria Wrangels herrporträtt, sittande helfigur i naturlig
storlek, Mina Bredbergs själfporträtt och Av a Lagercrantz’ porträtt af amiral
Lagercrantz, ett kraftfullt och samvetsgrannt arbete. Äfven fröken Eva
Bonnier utställer ett godt porträtt af en äldre dame.

Pastellafdelningen inrymmer äfvenledes en del porträtt, af hvilka dock
endast Ivar Nybergs, Elisabeth Keysers, Ingeborg Westfelts (knästycke) samt i
viss mån äfven Gunnar Wennerbergs arbeten fördelaktigt utmärka sig från den
mängd dilettantartade bilder, som just inom pastell- och akvarellafdelningen
finnas på utställningen.

Genremålningen i egentlig bemärkelse är, såsom jag förut nämnt, fåtaligt
representerad, men suppleras af landskap med figurer, s. k. friluftsmålningar,.
studier och interiörer med eller utan berättande motiv. Af de på utställningen
inom denna kategori förekommande bilderna måste utan gensägelse tvänne
taflor af Anders Zorn ställas främst, ja t. o. m. en bra bit framföre de andra\
båda bilderna framställa badande flickor i fullt sol-ljus. Man måste hafva
Zorns. begåfning och otroliga färdighet för att öfverhufvudtaget försöka sig på
att med anspråk på realism framställa vågskvalp i full sol och midt i
solglittret nakna människor. Försöket har lyckats förvånande väl; sedda på
vederbörligt afstånd göra bilderna en nästan illusorisk verkan. Tekniken är
upp-drifven till det högsta möjliga, men ofrivilligt föres dock tanken, isynnerhet vid
den mindre bilden, till den gamla satsen: »det är endast ett steg emellan det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free