- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1873 /
279

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KYRKA OCH STAT I NITTONDE ÅRHUNDRADET. 279

allena. Men denna kyrka är till bela sitt väsen sjelf ett verlds-
ligt samfund, en nådesstat, en tvångsmakt. Öfverallt möter oss
denna grundtanke, att den i sinneverlden existerande synliga kyr-
kan, dåd. v. 8. påfve och hierarki, är det oundgängliga medlet och
vilkoret för menniskors salighet, och deraf följer mel logisk konse-
qvens, att den suveräna "rätten", som kyrkan hemtar af sin Herre
i himmelen allena, innefattar oändligt mycket mer än rätten att
tro, att predika, att utdela sakrament éller att organisera sig sjelf
såsom samfund; den betyder äfven rätt till allt som för denna kyr-
kas bestånd i sinaeverlden är enligt dess egen uppfattning nödvän-
digt. Det är sålunda ur sin egen gudomliga suveränetet, som denna
kyrka ännu i dag härleder sin egerdomsrätt, sina personliga och ju-
risdiktionela privilegier, sina immunitetsanspråk, och ej minst sin rätt
att med verldsliga medel tvinga sina medlemmar till lydnad. f) Och
det är naturligtvis här, som den katolska kyrkan råkar i en teore-
tiskt olöslig konflikt med de borgerliga samfunden, ty i dessa hän-
seenden kan ingen stat afstå från sin fordran att ensam vara all
rätts källa och ursprung, i dessa hänseenden kan ingen stat inom
sitt eget område erkänna någon annan vare sig andlig eller verlds-
lig makt som sin suveräne jämlike.

Men af den .katolska grunddogmen, att den synliga kyrkan är
medel och vilkor för individens salighet, följer ännu en konseqvens,
hvilken, sammanhållen med kyrkans suveräuetet, ovilkorligen måste
göra "kyrkans frihet" till något helt annat och vida mera, än hvad

+) I Byllabus fördömas följande den nyare tidens åsigter:

XXVI Ecclesia non habet nativum ac legitimum ius acquirendi ac
possidendi.

XXX. Ecclesie et personarum ecclesiasticarum immunitas a jure
eivili ortum habuit.

XXI. Ecclesiasticam forum pro temporalibus clericorum causis sive
eivilibus sive criminalibus omnino de medio tollendum est, etiam incon-
sulta et reclamante Apostolica Sede.

XXXII. Absque ulla natural’s iuris et gequitatis violatione potest
abrogari personalis immunitas, qua clerici ab onere subeundg&e exercen-
deque militie eximuntur; hanc vero abrogationem postulat civilis pro-
gressus ...

XXIV. Ecclesia vis inferende&e potestatem non habet, neque potesta-
tem ullam temporalem directam vel indirectam.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1873/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free