- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1872 /
344

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

344 OM VÅRA PROSA-ÖFVERSÄTTNINGAR.

institutioner, som han skildrar med det bittraste hån och som
likväl utgöra engelsmännens rättmätiga stolthet, är de konventio-
nella formerna och "frasens herravälde” (die Herrschaft der Re-
densart). Öfvers. deremot tror, att Dickens «i dessa inrättningar
afskyr vigten af talesättet". Det sätt, hvarpå Dickens bemött
anmärkningen om karakterernas inkonseqvens i Pickwick finner
förf. "nicht stichhaltig", men öfvers. tycker att Dickens invändning
«ej är haltandet. Charles Kingsley’s romaner, säger förf., afse att
i och med en och annan figur, dels ur det högre dels ur det lägre
samfundslagret, skildra den jäsningsprocess i tiden och antyda den
förstörelse ’af alla sedliga begrepp, som synas skola leda till allmän
upplösning eller till en ny tro. Öfvers. åter säger, att han skildrar
personer från någon jäsningsprocessernas tid” o. s. v. I samman-
hang härmed antyder förf. skiljaktigheten mellan den abstrakta
franska radikalismen och den engelska, som går verkligheten på
lifvet och derigenom blir nyttig äfven i sina misstag, "denn iede
Analyse der Wirklichkeit fördert die Erkenntniss«. Öfvers.
skänker i helt andra ordalag den engelska radikalismen sitt bifall:
cty, säger han, "hvarje analys af verkligheten fordrar erkän-
nande". Att en språkkännare af sådant skrot och korn återgif-
ver "die bleibenden Typen des gesellschaftlichen Lebens”" med
de "blifvande typerna” o. s. v., passar aldeles i stycke. Förf.
anmärker mot de engelske historieskrifvarnes pragmatism, att deras
omdöme om förfiutna händelser aldrig kan "frigöra sig från det
tidehvarfs färg", som historieskrifvaren tillhör. Öfvers., som har
svårt att skilja mellan subjekt och objekt, talar om benägenheten
att "fälla ett bestiimdt omdöme, hvilket tidens färg, ur hvilken det
framgår, icke kan förneka”. Ännu ett exempel, the last, not least!
Förf. afslutar sin framställning af den engelska literaturen med det
uttalandet, att medan poesien irrar i metafysikens labyrint, prosan
deremot modigt griper in i det verkliga lifvet, söker omhulda dess
företeelser och sträfvanden samt öppna menniskers ögon för lifvets
inre sammanhang"). Öfvers. deremot talar om, hur prosan "griper

+) De i fråga varande raderna i originalet lyda: Die neueste Dich-
tung treibt sich zwecklos im diistern Labyrinth der Metaphysik umher,
während die Prosa mit kiihner Zuversicht in das Leben eingreift, seine

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:15:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1872/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free