- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1870 /
371

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STRIDEN OM KRISTI GUD03\ 371

som hon till möjligheten (anlaget, väsendet) är. Hade
menniskan ej Gnd till fader, d. v. s. hade hon ej i honom den
personliga grunden för sin tillvaro och hade hon ej inre
väsens-gemensamhet med honom eller ursprunglig delaktighet i hans
lif, så kunde det ej rimligtvis blifva fråga om någon ny
födelse för henne eller det kunde då 111. a. o. ej vara en
möjlighet och förbindelse (pligt) för henne att omvända sig från
det sinnliga och rikta sitt sträfvande på att likna Gud eller
blifva fullkomlig såsom han fullkomlig är. Också förklarar
Paulus, i full öfverensstämmelse med Kristi lära, att vi lefva
i Gud och i honom röras och hafva vår varelse, att Guds
ande bor i oss o. s. v. I Ebreerbrefvet heter det, att Gu<(
är andarnes fader.

Lika så stridande som Biskop Beckmans åsigt af
menniskans ursprungliga och väsendtliga förhållande till Gud är emot
Kristi egna ord och emot yttranden af Paulus och
Ebreer-brefvets författare, lika motsägande och orimlig visar den sig
vara, om den betraktas blott i och för sig sjelf, utan afseende
på frågan om dess skriftenlighet. Hade Kristus inre
väsens-gemensamhet med Gud under det att menniskan saknade en
sådan, så är det klart, att emellan Kristi sonförhållande till
Gud och menniskans i sjelfva verket ej funnes någon annan
likhet än namnet. Den emot ordet svarande saken felades
hos menniskan helt och hållet. Hon vore då, såsom Hr
Biskopen säger, ff till sin natur jordisk" och kunde följaktligen ej
heller hafva ett annat och högre ändamål än ett jordiskt. Och
likväl erkänner Biskop Beckman till och med på samma sida,
hvarest det citerade yttrandet förekommer, att menniskan
är en evig idé hos Gud. Huru kan hon då vara till sin natur
blott jordisk och huru kan hon då tänkas vara utan
delaktighet i Guds väsende, alldenstund Gud obestridligen måste
antagas vara närvarande i sina tankar eller idéer likasom
omvändt dessa i honom?

Af Kristi egenskap att vara oskapad eller af evighet född
af Gud (och derigenom gifna väsensenhet med Gud) drager
Biskop Beckman den slutsatsen, att Kristus måste vara Gud

’) Beckman, p. anf. st. s. 20.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:14:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1870/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free