- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 31. Ural - Vertex /
829-830

(1921) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Watteau, Antoine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
1. A. Watteau. Efter ett själfporträtt.

illustration placeholder
Fig 2. Sällskap i en park, målning af Watteau.

(Kaiser-Friedrich-museum i Berlin.)

med figurgrupper, najader och satyrer, damer
och kavaljerer i det gröna, herdar och herdinnor,
infattade i ett lätt och lekande ramverk af arabesker,
blomrankor, musselskal, snäckor, exotiska fåglar. Han
utförde äfven kineserier, som på denna tid voro högst
moderna, och "singeries", groteska apkompositioner
(typiska för arten äro apscenerna af Gillot i två
rum i slottet Chantilly, ett "singerie" af W. finns
i Louvre, flera äro bevarade i gravyr). 1709 anmälde
sig W. som elev vid konstakademien i hopp om att vinna
det stora stipendiet och kunna resa till Rom. Han
deltog i en täflan med ämne ur Davids historia, men
fick endast andra priset. Kort därefter återvände
han till sin födelsestad. Från dessa år förskrifva
sig flera målningar med soldat- och lägermotiv:
Rekryternas afmarsch — uppges vara målad i Paris
före afresan —, Soldaternas rast, Defilén, Trossen
m. fl. samt landtliga motiv såsom Den sanna glädjen
(dansande bondfolk, i en privatsamling i London). Ett
bevaradt ungdomsverk är Savojardgossen (Eremitaget,
Petersburg). 1712 befann han sig åter
i Paris. Han gjorde då bekantskap med konstsamlaren de
Julienne, som blef hans nära vän, och med bankiren
Crozat. Åt den senare målade W. 4 väggstycken,
Årstiderna, med nakna allegoriska figurer, ganska
akademiskt hållna. Crozat gaf honom husrum i sitt
förnäma hotell och ställde till hans förfogande
sina storartade konstsamlingar. W:s arbeten från den
följande tiden visa förfinad smak och betydligt ökad
teknisk mogenhet. Målningar som Antiope, Paris’ dom
(båda i Louvre), Diana i badet, Den afväpnade Amor
(Chantilly) visa intryck från Rubens, Tizian och Paolo
Veronese. — 1712 blef W. agreerad af konstakademien;
led. blef han 1717, då han utfört och aflämnat sitt
receptionsstycke Affärden till Cythere (Louvre, ett
större, i detalj utarbetadt och äfven bättre bevaradt
exemplar inköptes af Fredrik II af Preussen). Från
denna tid äro några landtliga motiv, Bröllopståget
(Fredrik II:s samling), Byfest (Soanemuseet i London),
Vigselkontraktet (Pradomuseet i Madrid). Men för
den motivkrets, som blef hans speciella område, är
"Affärden till Cythere" representativ. Han blef kallad
"de galanta festernas målare". Rubens och Tizian hade
målat "kärleksträdgårdar"; det var alltså intet nytt
uppslag, som W. gaf, då han framställde unga herrar
och damer promenerande, musicerande, koketterande
i miljö af en vacker, städad parknatur i ljumma
sommarkvällar. Bland hans poetiska idyller inom denna
ämneskrets märkas Landtlig glädje (menuett under ett
träd, Chantilly), Kärlekens ö, "L’amour paisible",
Herdarna, Lektion i kärlek
(de 3 sistnämnda i Fredrik
II:s samling),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Dec 15 14:46:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfck/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free