Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wahlbom, 2. Johan Vilhelm Karl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ett par små bondemotiv, hans första försök i
olja. 1842 blef W. agré af akademien och erhöll
stora resestipendiet, som han fick behålla i fem
år framåt. Under det år, han ännu stannade i Paris,
hemsände han ett par smärre historiemålningar i olja,
Maria Eleonora vid sin gemåls likkista och Karin
Månsdotters möte med sin son i Reval. Konstakademien
eger hans själfporträtt från 1841. Han försökte
sig nu äfven som djurmålare. 1843 begaf han sig till
Rom. Därifrån hemsände han 1845 en
liten historiemålning, Gustaf Adolf i lifsfara i
slaget vid Stuhm. Taflan blef af akademiledamöterna
hemma strängt klandrad, fastän vederbörande
erkände den raska och djärfva behandlingen, och
stipendiaten tillhölls att hemsända studier efter
lefvands modell. W. gaf då historiemåleriet på båten
tills vidare och målade i stället romerska bönder,
hästar och oxar, Bondfolk i begrepp att fastgöra
några hästar (1847), omtalades i Stockholm som
"en genialisk komposition, full af lif, sanning och
oöfverträfflig humor". Stipendiet fick han ej förnyadt
efter de fem årens utgång. 1847 resta han från Rom
till Paris och återkom till Stockholm 1848 efter
tio års bortavaro. Han blef nu led. af akademien och
1849 vice professor. Som sådan förordnades han att
sköta Fogelbergs professur i teckning, som förut
uppehållits af Qvarnström. Bland hans verk från
denna tid äro Rasten (ryttare, flickor och barn),
Tjur med ko och Sto med föl. Han led emellertid af
en elakartad, smygande sjukdom, måste sommaren 1851
genomgå en badkur i Aachen, stannade öfver vintern
i Bruxelles och hemsände 1852 en Skördescen
(hästar jämte hölass i sol, Säfstaholm), Hästar på
bete, Ryttargrupp m. fl., reste s. å. till Paris
och målade under vintern bl. a. Hästar, som vattnas
(taflan blef ej antagen till salongen och kunde
ej heller säljas i Stockholm. W. skänkte den till
Konstakademien som receptionsstycke). I juli 1853
for han till Rom, där han återupptog de historiska
motiven, målade en ny Gustaf Adolf vid Stuhm, (1854)
och som dess motstycke Gustaf Adolfs lik återfinnes
på slagfältet vid Lützen (1855) samt
s. å. Gustaf Adolfs död (fig. 2; alla tre på
Nationalmuseum). Från 1856 äro Karin Månsdotter
hos Erik XIV i fängelset, Ryttarfäktning och
Hästdrift på Campagnan — den sistnämnda (inköpt
af grefve Moltke i Köpenhamn) omtalas som "kanske
hans vackraste arbete" — samt Grupp af tre hästar
(Göteborgs museum). S. å. blef W. utnämnd till
ord. professor vid konstakademien, men kort därefter
träffades han i en af bergsstäderna utanför Rom
af ett slaganfall, låg nio månader förlamad på
ett sjukhus i Rom och fördes därefter först till
en kuranstalt i Lyon och därifrån till London,
där han framlefde sitt sista år, en skugga af
sig själf.
Fig. 2. Gustaf II Adolfs död vid Lützen, oljemålning af K. Wahlbom. (Nationalmuseum, Stockholm.) |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>