Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tallma', Francois Joseph - Talmage, Thomas de Witt - Talman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
fornromerska rådsherrar framställas kostymerade som
1600- och 1700-talets parissprättar). I sammanhang
därmed införde T. sanning och naturlighet i
deklamation och åtbördsspel. Sin första större
framgång firade han i J. de Chéniers’ frihetsdrama
"Charles IX" (i nov. 1789). Följ. år gifte T. sig med
den rika och begåfvade m:lle Carreau, som höll stor
salong, hvarest T. knöt vänskap med girondisterna;
1797 skilde sig makarna. Intriger från högre ort
jämte olika politiska åsikter ledde till slitningar
mellan T. och hans scenkamrater, hvarför han med en
utbruten trupp 1791 öppnade en ny skådebana i Palais
royal (Théâtre de la nation, efter 1792 kallad Théâtre
de la république). Under hela skräckväldet spelade
han där Chéniers’, Arnaults, Ducis’ och Lemerciers
tragedier, medan hans personliga säkerhet ofta var
hotad af ytterlighetsmännen. (Under Direktoriets
tid förenades åter de två grupperna af Théâtre
français.) T. kom i umgänge med Bonaparte, då denne
var en ung officer, och under Napoleons hela kejsartid
varade detta vänskapliga förhållande (att T. skulle
gett honom lektioner i kejserligt uppträdande,
är dock en ogrundad sägen). Under restaurationens
tid höll T:s talang sig uppe, ja vann i mognad och
vidd. — T. är den franska scenens största namn. Hans
tragiska konst, en frukt af oaflåtligt arbete, var
af äkta slag. Äfven matt tecknade karaktärer visste
han ställa i förklaradt ljus genom makten af sitt
studium och sin hänförelse. Till sin konstriktning
befryndad med tidehvarfvets ledande målare, David,
eftersträfvade han en sträng och enkel skönhet i
hållning, tal, gester och gruppering. Hans minsta
rörelser voro en frukt af djup beräkning; i blicken
och stämman kunde han inlägga en gripande makt, och
i synnerhet åt starka, koncentrerade lidelser gaf
han städse ett sant uttryck. Han inblåste nytt lif
i den klassiska franska tragedien. Bland hans roller
framstå Néron, Sylla, Abner, Égisthe, Oreste, Oedipe,
Achille, Hamlet, Othello, Marigny (i Raynouards "Les
templiers"), Leicester och Charles VI (1826). T:s
insiktsfulla bok Réflexions sur Lekain et sur l’art
théâtral (1825) utgafs i 3:e uppl. 1875. T:s Mémoires
historiques et littéraires utgåfvos 1826 och 1849—-50.
— 1801 ingick T. ett andra giftermål med den
mycket framstående skådespelerskan Charlotte Vanhove,
f. 1771, d. 1860, som skref minnen af sin man och
Études sur l’art théâtral (1835). Om T:s förhållande
till Pauline Bonaparte se H. Fleischmann & P. Bart,
"Lettres d’amour inédites de T. à la princesse
Pauline Bonaparte" (1911). Se vidare arbeten om
T. af Lemercier (1827), Copin (1886) och Warin
(1904).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>