Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Dumas ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
med cameliorna", 1849; ny öfv. 1897 och 1903). Denna
roman utvecklade ett romantiskt tema, som hade sin rot
i tidens socialistisk-humanitära litteratur (Victor
Hugo hade redan behandlat ämnet i "Marion Delorme"):
kurtisanens återupprättande genom kärleken. Modellen
till hufvudpersonen var en af D:s älskarinnor, Marie
Duplessis. Arbetet erinrar äfven hvad händelserna
m. m. angår om abbé Prévosts "Manon Lescaut". Det
väckte ett ofantligt uppseende och öfversattes till
de flesta språk, bearbetades för scenen och lades till
grund för libretton i Verdis "La traviata". Äfven de
följande romanerna äro skildringar från kurtisanernas
värld: Le roman d’une femme (1849), Diane de Lys
(1851), La dame aux perles (1853), La vie à vingt ans
(1854; "Lifvet vid tjugo år", 1862). Den framgång, som
"Kameliadamen" hade som drama — det förbjöds först
af regeringen såsom osedligt, men spelades 1852 —,
bestämde D. att därefter hufvudsakligen arbeta för
scenen. 1853 uppfördes "Diane de Lys" och 1855 Le
demi-monde ("Falska juveler", 1880) med stor framgång
(ordet "demimonde" har fått burskap i språket från
detta styckes uppförande). I La question d’argent
(1857) angrep han den oärliga börsspekulationen, i
Le fils naturel (1858) klagade han öfver de oäkta
barnens brist på juridiskt skydd. Un père prodigue
(1859) behandlar D:s eget förhållande till fadern
och gaf anledning till mycken strid, liksom L’ami des
femmes (1864), ett psykologiskt drama, väckte mycken
moralisk förbittring. Därefter följde en hel serie af
tendensdramer, som diskuterade sociala och moraliska
problem. Dessa dramer väckte stort uppseende,
men många förargades öfver det djärfva ämnesvalet,
hvilket af samtiden ofta uppfattades som omoraliskt,
andra öfver den moraliserande tonen. En del af dessa
dramer hade D. författat i samarbete med andra, men
en polemik med E. de Girardin angående Le supplice
d’une femme (1865; "Sköflad lycka", uppf. s. å.) och
med Durantin angående Héloïse Paranquet (1866),
i hvilken båda fingo sig tillerkänd större parten
i dessa stycken, förmådde honom att därefter arbeta
ensam. Sedan följde Les idées de madame Aubray (1867;
"Fru Aubray’s idéer", Hälsingfors 1868), ett af hans
mognaste och mest typiska stycken, Une visite
de noces (1871) och La princesse Georges (s. å.),
La femme de Claude (1873), hvarest den äkta mannen
i sista akten skjuter sin otrogna hustru, Monsieur
Alphonse (1874), L’étrangère (1876; "Främlingen"),
hvars uppförande var en af D:s största framgångar,
samt La princesse de Bagdad (1881; "Prinsessan af
Bagdad", uppf. s. å.) präglas af en viss mysticism
och symbolism. 1874 blef D. medlem af Franska akad.,
och 1876 upptogs "Le demi-monde" på Théâtre français’
repertoar. D. stod såsom den erkändt främste af
samtidens dramatiske författare. 1876 spelades Les
Danicheff ("Danichefferna", uppf. 1877), efter en idé af en rysk författare
Corvin, som på affischen kallade sig med pseudonymen
Pierre Newski. Efter en af faderns romaner bearbetade
D. Joseph Balsamo (1878), Denise (1885)
och Francillon (1887) äro åter rent sociala skådespel.
Han upphörde aldrig fullständigt att skrifva
romaner. Bland hans senare kunna nämnas
Revenants (1851), Sophie Printemps (1853), La boîte
d’argent (1855), Affaire Clémenceau (1866;
"Bildhuggaren Clémenceau" 1867),
ett af hans mästerligaste arbeten. Dessutom inledde
han ofta sina dramer med företal, i hvilka han med
klar logik, fastän ofta paradoxt, utvecklade sina
reformatoriska planer. En hel rad af flygskrifter och
tidningsartiklar tjänar samma ändamål, så t. ex. Une
lettre sur les choses du jour (1871), L’homme-femme
(1872), La question du divorce (1880), La recherche
de la paternité (1883); Entr’actes (3 vol. 1878—79;
ny serie 1890) utgöres af en samling litterära och
politiska artiklar. Hans dramer äro samlade under
titeln Théâtre complet (8 bd, 1868—98).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>