- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 1 (1899/1900) /
633

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PASSIONSSKÅDESPELEN I OBERAMMERGAU.

o

Av 1663 härjades hela Bayern af en
fruktansvärd päst, som äfven fördes till staden
Oberammergau. I sin nöd lofvade stadens
borgare Gud, att de skulle hålla hvart tionde år heligt
med fästspel till hans ära, i fall dödsängeln skulle
gå deras stad förbi. Deras bön blef hörd, och de
ha hållit sitt löfte, till Guds ära och dem själfva
ingalunda till skada. Dessa passionsspel i
Oberammergau, till
hvilken lilla stad,
ungefär 3 timmars
färd från
Miln-chen, hvar tionde
sommar
hundratusentals resande
vallfärda, äro
sålunda en slags
gudsdyrkan, en
religiös instiftelse.

Stadens yttre,
dess lif och
tankegång är djupt
präglad af det
bibliska dramats
andemening,
hvil-kets bibehållande
är en helig mission
för dess invånare
och — ej att
förglömma —
hvil-kets ekonomiska
utbyte är ett vilkor
för deras existens
i långt högre grad
än det träsnideri
och den
lerkärls-fabrikation som
äro deras
borgerliga yrken.

Man möterj de
bibliska figurerna
på eatan eller
finner dem jj
verkstaden alldeles
som de uppträda
på scenen. Kristus med det långa böljande håret,
som han bär för jämnan, öfversteprästen Kaiphas
med det stora hvita skägget — man kan när som
hä.lst känna dem igen. Ty skådespelarne väljas af
en komité med särskild hänsyn till de yttre
betingelser personen i fråga äger för rollen. De
uppträdande taga ock saken allvarligt. Den förra
Maria lefde så innerligt in i sitt förhållande till
Kristus, att hon efter den senaste
föreställnings-serien 1890 tog slöjan.

Passionsskådespelen äga åter rum i år under
stor tillströmning, denna gång i en alldeles ny
teater, som kostat öfver 200,000 mark. Förut
var såväl scenen som åskådareplatsen, liksom i
forntidens teatrar, utan tak. Nu sitta de 4,000
. åskådarne väl skyddade mot sol och regn, under
det att scenen är under bar himmel.
Dekorationerna levereras på ett storslaget sätt af det
naturens härliga
berglandskap som
höjer sig bakom
scenen.

Från Kristi
himmelsfärdsdag, då
premieren ägde
rum, och ända
till september
månads utgång
spelas nu här, alltid
för fullt hus, h varj e
söndag och ibland
äfven på
måndagen. Öfver 700
personer — mer
än hälften af
stadens befolkning,
män, kvinnor och
barn — medverka
vid
föreställnin-garne. Af dessa
personer ha ej
mindre än 125
verkliga talroller.
Men så börjar
handlingen med
sina 3 afdelningar
strax vid intåget
i Jerusalem och
slutar med
himla-färden. En
föreställning räcker
från morgon till
kväll, 8 å 9
timmar, endast
af-bruten af en
mid-dagspaus på 1 timme. Texten sluter sig
naturligtvis så noga som möjligt till de bibliska
källorna. Den är flere gånger omarbetad, senast af
framlidne prelaten Daisenberger.

Är den sceniska framställningen i denna teater
konst? Ja — och nej. Illusionen är så gripande
som någonsin är möjligt. Hufvudpersonerna gå
så fullkomligt upp i handlingen, stämning, dräkter
och uppsättning äro så praktfulla och historiskt
korrekta, att om blotta illusionen är konst, så

Kristus (Anton Lang) och Maria (Anna Flunger) i Beihania.
Scen från passionsskådespelen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:35:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/1/0643.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free