- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
685

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Max Klinger (født 1857)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Max Klinger
685

Sansen for det Plastiske var bleven saa udviklet
hos ham, som Sansen for det Musikalske altid havde
været. Det Hemmelighedsfulde og Udtryksrige i
Klingers Kunst fornegter sig heller ikke i hans
Billedhuggerarbejde, der iøvrigt ogsaa i teknisk
Henseende staar ved Siden af Billedhuggernes af Fag.

Den nye Salome har Klinger selv hugget i Marmor i Rom,
hvortil han rejste i Begyndelsen af 1889 og hvor han
opholdt sig fem Aar. 1894 gik han, til Grækenland for
at se det Land, han saa længe havde drømt om, og dér
købe Marmor til sin Beethoven. Siden da har han levet
i det Atelier, han havde indrettet sig i Plagwitz ved
Leipzig nær sine Forældres Villa. Først nu har han
ombyttet dette Atelier med en prægtig Havebygning,
opført efter hans eget Udkast. Den rummer alle hans
Kunstskatte.

De to Rækker Raderinger, der bærer Navnet Døden,
betegner Klingers højeste Modenhed som grublende
Aand. De begyndte i 1885 og er ikke afsluttede
endnu. - Hans store, mærkværdige Maleri Korsfæstelsen,
der har optaget ham fra 1888-91, røber, at han
i Rom har ladet sig befrugte af Botticelli og
Signorelli. Kompositionen er meget ejendommelig;
den hele Ordning med de lave, kun menneskehøje
Kors tilhøjre i Billedet, var vistnok aldrig før
set. Maria, som stirrer ind i Sønnens Øjne, Magdalena,
som falder i Afmagt, er ypperlige Skikkelser. Gruppen
til Venstre af stolte Romere og Romerinder og
ligegyldige, pragtklædte Jøder behersker dog maaske
|Billedet for stærkt.

Som ung kunde Klinger nu og da i sin Opfattelse af
Kristendommen lægge Dogmefjendskab for Dagen. En,
iøvrigt ikke mangfoldiggjort, Tegning, der synes
at forestille en Flok Falskmøntnere i gammeldags
Dragter omkring et Bord, betyder Apostlene, der
aftaler Kristi Opstandelse. Endelig er den mægtige
Radering, der forestiller Tidens uhyre Fod, som under
sin Fremskriden trykker den tornekransede Frelser
ned i Afgrunden, talende for Klingers Opfattelse
af Religionerne som forbigaaende Foreteelser. Men
ikke desmindre har der i Aarenes Løb udviklet sig
en stadigt dybere, kristelig Grundstemning hos
ham. Stedse hyppigere har han i de senere Aar klædt
sin Følelse i et kristeligt Klædebon og brugt den
historiske Kristendom som Sindbillede paa, hvad der
ligger ham paa Hjerte. Her er det Punkt, hvor Klinger
skiller sig fra Nietzsche, hvis Forestilling om,
hvad det store Menneske kan drive det til, han ellers
nogenlunde kunde dække;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0689.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free