- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
588

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Arthur Fitger (født 1840)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

588 Arthur
Fitger

Naturglæde. Som Tænker er han tungsindigt radikal,
som Hedning from og skønhedselskende. Som bildende
Kunstner er han ægte tysk, oprindeligt anlagt paa at
være Idealist og Mytolog og virke mest ved Ideen; men
da han er i Besiddelse af sin Kunsts Midler, opnaar
han desuden en meget betydelig dekorativ Virkning.

Hans store Malerier, forestillende de fire
Verdensdele, virker ved en dyb, diskret udtrykt
Poesi. Asien er malet som en ærværdig detroniseret
Dronning, der stiger ned fra sin Tronskainmel med
et storladent og dog simpelt Udtryk af Alvor og Sorg
i alle Miner og i Legemets skønne Holdning. Amerika
er fremstillet som en ung, kraftig, forhaabningsfuld
Kvinde, fra hvis nøgne og dejlige Overlegeme Sløret
kastes tilbage og som med et Blik, man Ikke glemmer -
et fremtidsdristigt Blik - spejder langt ud i Rummet,
medens hun trykker sine to Drenge, Barnet af den hvide
og af den sorte Race, op irnod sig. En lignende Poesi
hviler over Australiens endnu halvt tilslørede eller
halvt tildækkede unge Kvindeskikkelse, der ligesom sky
og uudviklet endnu ikke er traadt frem paa den store
Skueplads. Fortræfte-ligt er ogsaa Fremstillingerne
af de fire Vinde lykkedes for Fitger. De er malte som
mandlige Skikkelser med Ynglinge i deres Følge. Bedst
lykkede er Ørkenvinden, den tørre, hede fortærende
Scirocco i sit gule Klædebon, og Vestenvinden med dens
Følgesvende: man føler som en mild og mægtig Susen
gennem Maleriet og sporer paa Luftens Beskaffenhed,
hvorledes Regnen nu vil falde i rigelige, frugtbare
Strømme.

Disse store dekorative Billeder har ingen moderne
Kolorit, men netop saa megen Farve som er nødvendig
for at lade Billedets maleriske Ide fremtræde i
sin Fylde. Koloriten stemmer med Malerens. Hensigt;
alt er her harmonisk og tilstrækkeligt

Saaledes ogsaa i de to mindre Vægmalerier,
forestillende det ene en Havnymfe, det andet
Dioskurerne, der tænder St. Elms-Ild for de
Søfarende, hvilke findes i Børsbygningen. Der er noget
overordenlig Smukt i Maaden, paa hvilken Dioskurernes
Skikkelser fylder Rummet og i Hovedernes Stilling mod
hinanden. Derimod forekommer det mig, som om Fitger
i det af disse smallere Billeder indfattede store
Maleri, der forestiller et Skibs Hjemkomst til Bremen,
et Maleri med mange nøgne Nymfer og Amoriner i Vand
og Luft, har villet opnaa en stærkere Farvevirkning
paa Makarts Vis og som om det, han derved har vundet,
ikke staar i noget Forhold til hvad han har tabt. Han
er ikke Maler nok

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0592.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free