- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XII. Bind. Münch - Peirup /
488

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Overskou, Thomas, 1798-1873, dramatisk og theaterhistorisk Forfatter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Mønstre en Række Principper for sit fremtidige dramatiske
Forfatterskab. Han søgte ærlig at gjennemføre disse forstandige
Theorier i sine – indtil 1830 uigjennemtrængelig anonyme – Lystspil
(«Østergade og Vestergade», 5 Akter, 1828, «Vor Tids Mennesker»,
5 Akter, 1830, «Capriciosa», Folkekomedie i 5 Akter (sammen med
A. L. Arnesen), 1836, «En Bryllupsdags Fataliteter», 2 Akter, 1839,
«Pak», 5 Akter, 1845, og «En Valgdag», 3 Akter, 1853) og
Vaudeviller; af de sidste gjorde kun 2, «Kunstnerliv» (1832) og «En
Fødselsdag i Slutteriet» (1834), varig Lykke. O. stræbte utvivlsomt
med redelig Vilje efter en paalidelig og omhyggelig Karaktertegning,
men ikke sjælden tog hans yderst borgerlige Livsanskuelse
Magten fra hans kunstneriske Theorier, og Replikkerne bleve da
Udtryk for Forfatterens ganske vist hæderlige, men Stykkets Person
saa temmelig uvedkommende Moraliseren, og ofte førte O.s naive
Menneskebetragtning ham paa Afveje, saa de sympathiske Figurer
bleve alt for ædle og de usympathiske alt for slette eller, hvad
værre var, alt for dumme. Ej heller lykkedes det O., som hans
engelske Forbilleder, at tegne i sine Skuespil udprægede
Tidsbilleder; betegnende er i saa Henseende den Skuffelse, Publikum
følte, da hans Lystspil «Skrøbelighed er Menneskets Lod» blev
opført under Titelen «Vor Tids Mennesker»; O. selv indrømmer,
at «Tilskuerne, der naturligvis søgte deres Tids Mennesker, som
vare lovede dem, ikke fandt disse i bestemt Udprægning».

Medens denne Mangel paa Tidsfarve utvivlsomt har skadet i
hvert Fald nogle af O.s Stykker ved deres Fremkomst, har den
senere været andre netop til Gavn, i det disse, der ikke krævede
nogen gjennemført Stil hverken i Spillemaade eller i Kostume, fik
senere Tiders Theaterpublikum i Tale ved deres sceniske Fortrin,
deres Benyttelse af kjøbenhavnske Lokaliteter og Forhold, deres
kraftig trukne Modsætninger med gode og slette Mennesker og
fremfor alt deres theaterkyndige Scenefølge og saa at sige opstod
til nyt Liv paa Hovedstadens folkeligere Scener. Dette gjælder
navnlig «Capriciosa» og «Pak», der efter talrige Opførelser paa
det kongl. Theater (henholdsvis 92 og 60) nu kunne se tilbage paa
en ny og længere Række Opførelser, det første paa Kasino (i alt
109 Opførelser), det andet paa Folketheatret (i alt 78 Opførelser).
At netop disse 2 Stykker have vist sig i Besiddelse af størst
Livskraft blandt O.s dramatiske Arbejder, skyldes det heldige Greb,
han gjorde, da han i disse indførte de populære Nybodersfolk paa
Scenen. Opdagelsen af Holmens faste Stok i Hjemmet eller, om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:30:41 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/12/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free