- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VII Bog. Aarlige Feste /
187

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 5. Valborgs Dag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Mandskab til Sommerstævne. Med Sikkerhed veed vi, at Hakon
Adelsten i Norge inddelte hele Kysten "saa langt op i Landet, som
Laksen gaar øverst op i Elvene", i Skibsreder, der skulde stille
et bestemt Antal Skibe af en vis Størrelse. Og samtidig befalede
han, at der paa de højeste Fjelde i Syns Afstand fra hinanden
skulde laves Bavner, der skulde tændes, naar en fjendtlig Hær
var i Landet. "Og, siger man, at paa denne Maade gik Hærbudet
i syv Dage fra det sydligste Bavn til den nordligste"
[1].

At Bavner anvendtes til Krigsbrug i det 16de Aarhundrede
var en Selvfølge. "I ser Bavnen staa oppe paa denne Høj
herude", siger Peder Palladius, "og veed aldrig, naar en fremmed
Fjende vil overfalde os, enten Nat eller Dag"[2]. I Danmark
benyttedes Bavner til Krigsbrug endnu i Krigen med England
1807-14, i hvilke Aaringer alle Festblus var forbudte. Ja selv i
Aaret 1864 spillede Bavner en Rolle blandt Forsvarsanstalterne
paa Als og Fyn, om end de nu til Dags i de fleste Tilfælde
har faaet Afløsning i Telegraf og Telefon.

Men selv efter at alle religiøse og Nyttigheds Hensyn er
bortfaldne, har de gamle Festblus holdt sig. Det er ikke blot af det
hyppigt forekommende Bakke-Navn: "Bavnehøj", at man kan
slutte til Skikkens fordums Almindelighed. Hver Valborgs Aften
lysner Baalene i mange Egne endnu som for Aartusinder siden.
Det er ikke let at bestemme Grunden til, at de har holdt sig i
een Egn og er opgivne i en anden. En Regel, der dog tæller
mange Undtagelser, er det, at hvor Valborgs Blussene er
bevarede er Set. Hans-Blussene ophørte og omvendt. Som
Eksempel paa Undtagelserne kan nævnes Dalarne, hvor der
brændes baade Valborgs- og Sct. Hans-Blus[3].
Hvor mangfoldige de i
de rette Egne kan være, kan ses af, at der f. Eks. fra Blæsborg
Bakke ved Horsens, Valborgs Aften 1879, taltes ikke mindre end
70 Blus[4].

*



De Folk, der i det 16de Aarhundrede samledes ved Baalene,
var mere end blot flygtige nysgerrige. De var fast bestemte paa
at ville tilbringe hele Natten i det frie. Valborgsaften var en af
de mest bekendte "Vaagenætter".

Medens alle saaledes strømmede ud til Baalene, det eneste


[1] orges Konge-Sagaer, oversatte af P. A. Munch I.
(Christiania 1881.) S. 69-70.
[2]
Peder Palladius: En Visitatsbog, udg. af Sv. Grundtvig. S. 109.

[3] Frederik
Barfod: En Reise i Dalarne. (Kbhvn. 1863) S. 97.
[4] Horsens Folkeblad 1 Maj 1879.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:01:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/7/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free