- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XII Bog. Ægteskab og Sædelighed /
228

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Ægteskabeligt Samliv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ikke blot den uerfarne kvindelige Part – "Saks og Ragekniv –
daare mangen fager Viv"; "en Smigrer haver en Silketunge, men
en Blaargarns Baglod". Men ogsaa den forstandigste Mand kunde
i Øjeblikket let glemme, at "blanke Møer – tidt skidne Søer".
"Ingen Kat er saa venlig, den haver jo skarpe Kløer". "Unger
Engel vorder gerne gammel Djævel". "Det er ej alt i Maven
godt, i Mund er sødt"[1].
Biskop Niels Palladius gav denne
Tankegang sit træffende Udtryk i følgende Ord:

"Saa er da det bedste Raad, at man sover med Adam og
lader Gud beskikke og bestille en god Medhjælperinde. Thi en
from Kvinde kommer dog af Herren, som Salomon siger, og
ikke af vor egen Udvælgelse og Tykke"[2].

Ved saaledes at overlade alt til Gud og de af ham beskikkede
Frænders Raad undgik man det tomme, bitre Selvbedrag og
opnaaede at faa den, der i fuldeste Maal passede til en. "Den Tid,
Adam var falden i en dyb Søvn, tog Gud et Ribben af hans Side,
paa hvilket der hængte uden Tvivl ogsaa Kød paa; som Adam
selv bekendte, der han befattede begge og sagde: Det er Ben af
mine Ben og Kød af mit Kød"[3].

Men hvorledes opstod der da et aandeligt Forhold mellem disse
to hinanden ubekendte, der begge var komne sovende til det?
Samlivet maatte jo dog være bygget paa nogen Forstaaelse. Paa
langt mere svarer det 16de Aarhundrede: paa Kærlighed. Men
hvorledes er Kærlighed mulig mellem to, der maaske første Gang
ser hinanden? Opstaar den ved et Mirakel? Ja, ved det
bestandigt sig gentagende Naturunder, det af Gud indstiftede Ægteskabs
hellige Mysterium, hvor der under et synligt Tegn skænkes en
usynlig Naadegave. Thi, hvor to troende Ægtefolk udøver
Forplantelsens Akt, avler de gensidig Kærlighed
.
"Kærlighed kommer af Omgængelse"[4].

Her staar vi ved det 16de Aarhundredes mest
ejendommelige Tanke
paa dette Omraade, Nøglen til
Forstaaelsen af dets hele Syn paa Ægteskabet
. Just det
kønslige Samvær mellem Ægtefolk, dette Punkt, som Nutiden
fortier, fortoner, næsten skamfuld som ved Mindet om en Brøde,
dette Punkt, hvis taktfulde Tilsløring nu til Dags danner det
sikreste Skelnetegn mellem godt og slet Selskab, god og slet
Læsning, just dette fremhævedes frejdigt i det 16de Aarhundrede


[1] Peder Lolles Saml. af danske og
latinske Ordsprog, udg. af R. Nyerup 1828. No. 694, 730, 805,
1052. -- P. Syv: Almindelige Danske Ordsproge I 215.
[2] Imod Ecteskabs
Dieffle, Fordansket af Nicol. Palladius. (1557.) (Lybæk 1596.)
12mo. Bl. f 6.
[3] Samme Skrift. Bl. 7.
[4] Peder Syv: Alm.
Danske Ordsproge I 222.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:03:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/12/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free