- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
565

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes första bref - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johannes första bref.

Kap. 5: 12 — 17.

dan den, som är i eder, f är större
än den, som är i verlden.ff

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet J.

öfvervunnit de falska profeterna.
Dessa ord antyda, att det inom
församlingen hade varit en allvarsam strid mellan
de falska lärarena och de
församlingsmedlemmar, som blifvit den apostoliska
sanningen trogna. Denna strid hade slutat
så, att de senare vunnit seger.

f d. v. s. Gud. Deras seger hade
således icke berott på deras egen kraft eller
vishet utan derpå, att Gud var i dem.

ff d. v. s. djefvulen. Med verlden
menas här den mot Kristus fiendtliga verlden,
i hvilken djefvulen är och verkar.
Jem-för Joh. 12: 31, 14: so. Om de irrlärare,
som apostelen här åsyftar, se anm. till kap.
5: 6.

5. De* äro af verlden;’^* för
den sknll tala de af verlden, f och
verlden liör dem.ff

Joh. 3: 31, 15: 19.

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet de: de falska lärarena i
motsats mot apostelen och andra rätta
lärare (se anm. till v. 6).

^^ De hafva sitt ursprung från den
gudlösa verlden. Derför höra de ock verlden
till och böra icke betraktas såsom kristliga
lärare.

f Det, som de predika, är en vishet och
en lära, som har sitt ursprung från verlden
och icke från den guddomliga
uppenbarelsen ; det är en mensklig och till innehållet
antikristisk filosofi.

ff verlden mottager med villighet och
begärlighet det, som de predika.

6. Vi* äro af Gud. Den, som
känner Gud,** hör oss;*** den,
som icke är af Gud,f hör icke
oss.ff Af detta känna vi
sanningens andeftt och villfarelsens
ande.f*

Joh. 8: 47, 10: 27.

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet vi, liksom i v. 5 på ordet
de. Af detta framgår, att apostelen med
ordet vi menar sig sjelf och andra sanna
evangeliska lärare i motsats mot de falska
lärarena.

i sanning.

*** han mottager och tror den lära,
som vi predika.

f utan af verlden.

■•f han föraktar vår predikan.

fff d. v. s. den ande, som har och
lärer sanningen och leder menniskor rätt.

f* den ande, som genom lögnen för
menniskor vilse. Apostelen vill säga:
Skil-naden mellan dem, som hafva sanningens
ande, och dem, som hafva villfarelsens ande,
visar sig i skiluaden mellan deras
åhörare. Den gudlösa verlden hör de falska
lärarena, och deraf är klart, att det är
villfarelsens ande, som talar i dem. De,
som känna Gud, höra och följa apostlarna,
och deraf är uppenbart, att dessa hafva
sanningens ande.

7. Älskade, låtom oss älska
hvarandra, ty kärleken är af Gud,
och hvar och en, som älskar, är
född ur Gud och känner Gud. *

* Kärleken är ett bevis derpå, att han
är född ur Gud och känner honom. Att
känna Gud är hos Johannes aldrig det
samma som att blott hafva kunskap om
Gud, utan det är att känna honom genom
en lefvande, inre erfarenhet. Jemför Joh.
17: 3.

8. Den, som icke älskar, har
icke lärt känna Gud, tj Gud är
kärlek.*

* Gud icke blott älskar, utan han är
i anseende till sitt väsen kärlek. Derför
kan omöjligt en menniska, som saknar
kärlek, stå i en lefvande inre gemenskap
med honom eller hafva en rätt kännedom
af honom.

9. I detta* har Guds kärlek
blifvit uppenbarad i oss,** att Gud
har sändt ut sin son, den
en-födde, f i verlden, ff på det vi
må lefva genom honom, f*

Joh. 3: 16. Rom. 5: 8 f., 8: 32. 1
Joh. 3: 16.

* Ordet detta syftar framåt på den
följande satsen; i detta, nämligen deri, att
Gud har sändt ut sin son.

i vårt inre, så att vi lärt känna den
samma. Att Gud sändt sin son i verlden,
är det högsta uttrycket af Guds kärlek;
men endast i de troende är hans kärlek
uppenbarad genom denna handling. De
ogudaktiga se icke hans kärlek deri.

f Genom tillägget den enfödde
be-1 tonar apostelen ännu starkare storheten af

— 565 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0573.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free