- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
485

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brefvet till hebreerna.

Kap. 11: 1—o.

f All tros väsen är tillförsigt, tillit
der-till, att man verkligen skall få det, som
man på grund af Guds löfte hoppas. Hon
är med andra ord en tillit till Gud såsom
den sannfärdige och trofaste (v. 11). Se
anm. till Joh. 14: i. Hon utgör hoppets
innersta kärna. Ty hoppet är en tro, som,
stödd på Guds löfte, sträcker sig efter det
tillkommande.

ff en fast förvissning om ting, som äro
till, men som icke synas, och som man
känner allenast på grund af guddomlig
uppenbarelse. — Tro är alltså en tillit
till Gud och hans ord å ena sidan med
afseende på ting, som äro att vänta, å
andra sidan med afseende på ting, som
nu äro till, men som icke synas.

2. tj i dennahafva de
gamla** fått vittnesbörd.!

* emedan de lefvat i denna tro. —
Sammanhanget är: Tro är en viss tillförsigt,
ty sådan har de gamla helgonens tro varit;
och när de nu i henne fått vittnesbörd af
Gud, så bevisar det, att denna tro är den
tro, som Gud vill finna hos oss.

de i gamla testamentets skrifter
omtalade helgonen.

f vittnesbörd af Gud, att de behagat
lionom. Detta vittnesbörd är dem gifvet
i det gamla testamentets skrifter, der Gud
talar berömmande om dem. Jemför v. 89.

3. Gfenom tro* inse vi, att
tidsåldrarna** blifvit tillredda
genom ett Guds ord;f på det att
det, som ses, icke skulle vara
uppkommet ur det, som sjnes.ff

1 Mos. 1: 1 följ. Ps. 33: 6, 148: 5.
genom tillit till Guds uppenbarelses
sanning, ty något annat hafva vi icke att
stödja oss på. Alltså redan i tron på
verldens skapelse framträder trons väsen
såsom en tillit till Gud med afseende på
ting, som icke synas.

** Med tidsåldrarna menas här allt, hvad
som under tidsåldrarna blifvit till. Se kap.
1: 2. Det är icke omöjligt, att författaren
här tänker sig skapelsedagarna såsom
tidsåldrar.

t Hvarje ny skapelsehandling skedde
enligt 1 Mos. 1 derigenom, att Gud sade
ett ord.

tt Det var Guds afsigt, att den synliga
verlden icke skulle vara uppkommen ur
synliga ting, ur någon förut befintlig ma-

teria. Derför skapade han henne genom
ett ord. För den skull kunna vi ock
endast genom tro inse hennes uppkomst.

4. Genom tro bar Abel fram
åt Gud ett större offer* i
jem-förelse med Kain, genom
hvil-ken** lian fick vittnesbörd, att
han var rättfärdig, då Gud gaf
vittnesbörd öfver hans gåfvor,f
och genom henne ff talar han
ännu, sedan han dött.f*

1 Mos. 4: 4.

* ett i Guds ögon värdefullare ofifer.
Med Abels tro menas hans vissa tillförsigt
till Gud, att han skulle få den välsignelse,
som han ho23pades. En sådan tillförsigt
hade icke Kain. Derför kunde det offer,
som han bar fram, icke vara lika värdefullt
som Abels offer.

** nämligen tro.

t Vittnesbördet, att Abel var rättfärdig,
har gifvits honom genom 1 Mos. 4: 4,
der det står, att Gud såg med välbehag
till Abel och hans offer. Ty endast till
den rättfärdige kan Gud hafva välbehag.
När somliga menat, att Abels offer var
värdefullare derför, att det var blod i det
samma, så strider det mot textens tydliga
ord.

tf genom sin tro.

t* Med dessa ord syftar författaren
sannolikt på 1 Mos. 4: 10, der det heter, att
Abels blod ropar från jorden till Gud. I
detta skriftställe talar Abel ännu i dag
genom tro. Ty hans rop om hämd är ett
uttryck af hans tillit till Gud, att han
skall skaffa honom rätt mot mördaren, och
denna tillit är tro (v. 1). Somliga
bibeltolkare fatta meningen så, att Abels
tros exempel talar till oss, manande till
efterföljd. Men det är mindre sannolikt.
Se kap. 12: 24.

5. Genom tro vardt Enok
bortflyttad* för att icke se död,**
och han vardt icke funnen,f
emedan Gud hade flyttat bort honom;
ty före b ortflyttningen har han
fått vittnesbörd, ff att han
behagade Gud väl.f*

1 Mos. 5: 2 2 följ.

* till himmelen.

d. v. s. på det han skulle slippa att
dö. Jemför Luk. 2: 2 6.

– 485

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0493.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free