- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
476

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 12: 27 — 13: 3.

Brefvet till hebreerna.

len. Det var en förebild till Kristi
ingående i himmelen. Författaren säger med
eftertryck nu^ emedan han väntar, att
Kristus snart skall komma tillbaka (se v. 28),
såsom Israel väntade öfverstepresten snart
tillbaka, när han gick in i det
allraheli-gaste.

t* till godo, till frälsning för oss. Att
han med ordet oss menar de troende
judarna, derom se anm. till kap. 2: 9.

25. icke heller* på det han
må många gånger offra sig sjelf,
såsom öfverstepresten går in i
lielgedomen årligen genom**
främmande blod. t

2 Mos. 30: 10. 3 Mos. 16: i följ.,
34. Ebr. 7: 27.

* Icke har han gått in i en jordisk
helgedom såsom den israelitiske
öfverstepresten (v. 24), icke heller har han gått
in, pä det han o. s. v. Öfverstepresten
gick in i det allraheligaste för att åter
komma ut, offra igen och så åter gå in
o. s. v. en gång hvarje år. Hans offer
var nämligen ofullkomligt och måste
der-för årligen göras om (se kap. 10: i följ.).

** Ordagrant: t.

t d. v. s. offerdjurs blod. Kristus gick
in genom ätt eget blod (v. 12).

26. Annars hade han måst
många gånger* lida** från verldens
grundläggning,*** men nu har
han en gångf vid tidsåldrarnas
fulländningft blifvit uppenbarftt

till upphäfvande af syndent"^
genom offret af sig sjelf.*t*

* Om Kristi offer behöft upprepas, så
skulle han under den förflutna tiden många
gånger måst offra sig från verldens
begynnelse.

Kristi offer skedde nämligen genom
lidande och död.

*** Författaren tänker här som
annorstädes endast på Israels frälsning. Men
han begagnar det starka uttrycket »från
verldens grundläggning», emedan gamla
testamentets skrifter, som hufvudsakligen
innehålla Israels historia, börja med verldens
skapelse. Jemför Matt. 23: 3 ö och anm. f*
dertill.

t en gång för alla.

f f Nu kan hans offer icke upprepas, ty
nu är tidsåldrarnas fulländning inne och
således ingen tid till upprepning.
Upprepningen skulle hafva skett förut, om den

varit behöflig. Men just den omständig»
heten, att Kristi offer skett först vid
tidsåldrarnas fulländning, är för författaren
ett bevis, att det är fullkomligt och
således icke behöfver upprepas. Med
tidsåldrarnas fulländning menas afslutningen af
de tidsåldrar, som föregå Kristi återkomst.
Se Matt. 13: 39, 40, 49, 24: s, 28: 20.—
Här kan man allra tydligast se, att
författaren väntar Kristi återkomst och det
nya förbundets upprättande såsom
omedelbart förestående. Se kap. 8: 13.

ttf i kött. Han har förut Xiarii till
osynlig hos Gud; nu har han blifvit
uppenbar.

t* ej blott skulden. Synden förblir
alltid skuld. Att taga bort skulden,
medan synden blir qvar, är derför en
orimlighet. Kristus skall upphäfva synden. Men
der ingen synd är, der är ingen skuld.
Se anm. till Joh. 1: 2 9. Märk för öfrigt^
att här icke säges, att synden redan
blifvit upphäfd, utan endast att hennes
upphäfvande är ändamålet med Kristi ankomst
och offer. Den tid skall ock komma, då
detta ändamål är vunnet och Israel är ett
i sanning heligt folk (se kap. 8: 10 f.>.
i motsats mot offret af djur (v. 25).

27. Och eftersom det är
men-niskorna förelagdt* en gång**
dö, men efter detta dom,f

* Ordagrant: åt menniskorna aflagdt
(såsom något, som hör dem till). Se 2
Tim. 4: 8.

endast en gång. Detta är det
all-männa förhållandet, hvilket icke förändras
derigenom, att undantagsvis några (såsom
Jairi dotter, ynglingen i Nain och Lazarus)
blifvit uppväckta och sedan måst dö en
gång till.

f nämligen vid Kristi återkomst. Denna
dom kan vara frälsande eller fördömande
allt efter menniskornas olika tillstånd. Se
Joh. 5: 2 9, 2 Kor. 5: 10.

28. på samma sätt* skall
äf-ven Kristus, en gång offrad till
att bära mångas synder,** för
andra gången*** ses utan syndf
för dem, som vänta ff honom,
till frälsning, f*

Matt. 26: 2 8. Rom. 5: 6, s. 1 Petr.
3: 18.

* Det åt menniskorna bestämda gäller
äfven Kristus: en enda gång dö och efter
detta dom, d. v. s. efter detta komma igen

— 476 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free