- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
186

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 15: 4 3 — 4 7. Pauli första bref till korintierna.

** Uppståndelsekroppen skall stråla af
iierrlighet.

t Ingenting kan vara vanmäktigare än
den döda kroppen. All kraft har lemnat
den samma.

tt Uppståndelsekroppen skall vara
utrustad med fullhet af kraft till lif och
verksamhet.

44. Det sås en själisk kropp,*
det väckes upp en andlig kropp.**
Om det finnes t en själisk kropp,
så finnes det ock en andlig.

* Den närvarande kroppen är själisk:
hans beskaffenhet bestämmes af själen,
genom hvilken han lefver, och hvars verktyg
han är.

** Uppståndelsekroppen är andlig: hans
beskaffenhet bestämmes af den i
menni-skan inneboende guddomliga anden, genom
hvilken han är danad, och hvars verktyg
han är. Jemför Rom. 8: ii, le. Här i
tiden bor Guds ande i den troendes hjerta,
helgande och renande honom. Hans
in-vertes menniska blir derigenom andlig.
Men hans Tcropp har dermed icke
undergått någon förändring. Den är ännu
själisk och såsom sådan döden underkastad
(Rom. 8: lo). Men genom uppståndelsen
skall äfven kroppen blifva andlig;
uppståndelsen är dess nyfödelse. Gud, som här i
iifvet gifvit anden åt den troende, skall
genom anden i uppståndelsen gifva honom
€n kropp, som i alla afseenden är ett sant
och fullkomligt uttryck af denna ande. —
Om ordet själisJc se anm. till kap. 2: 14.
Jemför ock anm. till Matt. 6: 2 5. Om
crdet andlig se anm. till kap. 10: 3.

t Lika visst som det finnes.

45. Så* är det äfven
skrif-vet:** Den första menniskan
A-dam vardt till en lefvande själ,t
den siste Adainff till en lef
vandegörande ande. t*

* i öfverensstämmelse härmed.

** i 1 Mos. 2: 7.

t Genom skapelsen inblåste Gud en
lefvande ande i Adams näsa. Derigenom
vardt Adam till en lefvande själ med en
själisk kropp. Detta är alltså ett
förhållande, som grundar sig på sjelfva
skapelsen, oberoende af syndafallet.

ff d. v. s. Kristus. De ord, som här
följa, höra icke till citatet ur 1 Mos. 2:
f utan äro af apostelen tillagda. Kristus

kallas en Adam, emedan han är stamfader
för den nya andliga mensklighet, som skall
framgå genom uppståndelsen. Och han
är den siste Adam, ty efter honom skali
ingen uppträda såsom någon ny Adam
eller stamfader för någon ny mensklighet.
— Märk; i Rom. 5: 14 följ. sättas Adam
och Kristus emot hvarandra: Adam såsom
den, genom hvilken synden och döden
kommit in i verlden, Kristus såsom den, genom
hvilken rättfårdigheten och Iifvet kommit.
Der står Adam genom sin olydnad
såsom stamfader för ett syndigt slägte,
Kristus åter genom sin lydnad såsom
stamfader för ett rättfärdigt slägte. Här åter
i 1 Kor. 15: 4 5 sättas Adam och Kristus
mot hvarandra i en annan mening: Adam
är genom sin skapelse stamfader för den
själiska mensklighet, som finnes under den
närvarande tidsåldern, Kristus åter är
genom sin uppståndelse stamfader för den
andliga mensklighet, som skall vara i den
tillkommande tidsåldern.

t* med en andlig kropp. Ordet
lef-mndegöranäe uttrycker, att han vardt till
en ande, som gör de afsomnade lefvande
igen genom uppståndelsen. Jemför Fil.
3: 21, Kol. 3: 4, 1 Tess. 4: 16, Joh. 5:
21 f. Kristus vardt detta genom sin
uppståndelse och himmelsfärd. Förut bodde
äfven hos honom anden i en själisk kropp,
men genom uppståndelsen och
himmelsfärden vardt han hel och hållen ande, så
att äfven hans kropp vardt en andlig kropp.
Om mellantillståndet mellan uppståndelsen
och himmelsfärden se anm. till Matt. 28:
17, Luk. 24: 4 3.

46. Men det andliga är icke
det första utan det själiska,
sedan det andliga.*

* Likasom i hela skapelsen det lägre
är föregående, och det högre är
efterföljande, så är ock på menniskolifvets
område det själiska före det andliga. Den
första menniskan (Adam) är jordisk och
själisk, den andra menniskan (Kristus) är
himmelsk och andlig (v. 47).

47. Den första menniskan* är
af jorden, gjord af stoft,** den
andra menniskanf är af
himme-len.ft

* Adam är begynnelsen och stamfadern
för den nuvarande menskligheten.

** med en själisk kropp (v. 45).
Såsom varande själisk och icke andlig, var
den första menniskans kropp dödlig, icke

–- 186 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free