- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
148

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

att taga aDstöt och förgås, om apostel en
hänsynslöst begagnade sin frihet (se kap.
8: 11). Derför inskränkte han för deras
skull bruket af sin frihet, på det de måtte
blifva bevarade i tron och således vinnas
för messiasriket.

f några af hvarje slag. — Att
aposte-len säger om sig, att han skall frälsa,
derom se anm. till Rom. 11: 14. Med
frälsningen menar han den eviga
frälsningen i Messias rike. Jemför kap. 7: i6,
10: 3 3, Rom. 9: 2 7 m. fl. st. Se anm.
till Rom. 5: 9.

23. Men allt gör jag för
evan-gelii slmll, på det jag må varda
med* delaktig deraf.*’^’

* jemte andra troende.

delaktig af evangelium, d. v. s.
delaktig af den frälsning, som evangelium
förkunnar.

24. ^ eten I icke, att de som
löpa på en kapplöpningsbana, * de
löpa visserligen alla, men endast
en får segerlönen?"^* Löpen på
samma sätt,f på det att I mån
få den.ft

Fil. 3: 12 f.

* Hos grekerna förekommo kämpaspel
eller täflingslekar af måoga slag såsom
brottniijg, kapplöpning, laiiskastning o. s. v.
Särdeles berömda voro täflingarna i
Olympia (de s. k. olympiska spelen) och i
Korint (de s k. istmiska spelen). På de
senare syftar Paulus här. Kapplöpningarna
egde rum på en särskild kapplöpningsbana
i närvaro af en stor skara åskådare. De
yppersta idrottsmän från hela Grekland
samlades der. Att vinna seger vid des?a
spel ansågs för en ut<»mordeutlig ära ej
blott för den vinnande sjelf utan ock för
den stad, h vari från han var.

** Segerlönen vid de istmiska spelen
var en krans af furu.

f på samma sätt som den der ene
se-gervinnaren.

tt den himmelska segerlönen, den eviga
frälsningen i Messias rike. — Andra
anspelningar på de grekiska kämpaspelen se
1 Tim. 6: 12, 2 tim. 4: 7.

25. Men hvar och eo, som
deltager i täfiingskamp,* är
återhållsam i allt,** dessa alltså på det
de må få en förgänglig krans,
men vi en oförgängiig.

2 Tim. 4: 8. Jak. 1: 12.

* af hvad slag den vara må.

** De, som deltogo i de grekiska
kämpaspelen, förberedde sig dertill under flere
månaders tid genom en särskild stärkande
diet samt sträng återhållsamhet från allt,
som kunde försvaga kroppen.

26. Derför löper jag nu så,
som (den der) icke (löper) på
måfå;* jag fäktar** så, som den
der icke hugger i vädret,

* Ordagrant: icke ovisst. Jag löper
mot ett visst bestämdt mål, alldeles såsom
de, som löpa på kapplöpningsbanan, hafva
ögonen ständigt riktade på det vid banans
ändpunkt resta målet.

Bland grekernas täflingar var äfven
knytnäfvekamp. Den kämpande måste i
denna se till, att han verkligen träffade
sin motståndare och icke slog i vädret,
hvilket lätt kunde hända, om motståndaren
skickligt vek undan. Det är på denna
kämpalek Paulus här syftar,

27. utan jag slår min kropp
blå* och gör honom till träl,**
att det icke till äfventjrs må
hända, att, sedan jag varit
härold åt andra,t jag sjelf icke håller
profvet. f f

^ Vid knytnäfvekamp voro kämparnas
händer och armar omlindade med
läderremmar, i hvilka jern eller bly var insydt.
De slogo derför hvarandra »gröna och blå».
Denna bild begagnar Paulus här. Hans
motståndare är kroppen, för så vidt
köttets lustar vilja göra sig gällande genom
honom. Och han bekämpar honom
segerrikt. Se Rom. 8: 13.

så att han måste böja sig under min
vilja och tjena såsom verktyg åt henne.

f Täflingskampen inleddes dermed, att
en härold uppläste kämpareglerna och
sedan ropade upp kämparna. Paulus var i
andlig mening en sådan härold, då han
manade de troende till kamp och sade
dem, huru de borde kämpa.

11 Ordagrant: pä det jag icke till
äf-ventyrs, sedan jag varit härold ät andra,
sjelf må varda icke profhällande. På
samma gång som apostelen var härold, så
deltog han äfven sjelf i täflingen, och det
gälde derför att se till, att han icke blef
förklarad priset förlustig. — Hvad angår
denna vers, må för öfrigt märkas följande.
Att apostelen betraktar sin kropp såsom

— 148 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free