- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
57

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena.

Kap. 9:

-5.

9 Kapitlet.

Apostelens sorg öfver Israel (v. 1—5). Guds
löften till Israel (v. 6—18). Utkorelsen beror
på Guds barmhärtighet allena (v. 14-29).
Rättfärdigheten är af tron, och Israels närvarande
förkastelse har sin grund i dess otro (v 30—33).

v. i—iS aftonsång stext sjnttonäe sond. ef t. tref. /.
i 4—33 aftonsångstext adertonde sönd. ef t. tref, /.

yag talar sanning* i Kristus,**
O jag ljuger icke, då mitt
samvete vittnar medf i helig ande,tf

1 Tim. 2: 7.

* Sedan apostelen i den foregående
delen af brefvet visat, att rättfärdigheten icke
är af lagen utan af tron, och det lika för
judar och hedningar (kap. 1: 16 f.), så
uppstår helt naturligt den frågan, huru
det då går med de löften, som Gud har
gifvit åt Israel särskildt. Dervid uttalar
apostelen först sin djupa sorg öfver Israels
närvarande förkastelse (kap. 9: i—s), men
visar sedan, att denna icke strider mot Guds
löften, om man fattar dem rätt (kap. 9:
6—2 9), utan beror på Israels otro (kap.
9: 3 0—10: 21), samt att de gifna löftena
nog en gång skola på ett herrligt sätt
gå i fullbordan (kap. 11).

** Det är icke i vrede eller i
obetänksamhet utan i sin förening, sin
lifsgemen-skap med Kristus, som apostelen talar,
hvad han här säger. Och deri ligger en
borgen för, att han talar sanning.

f Hans samvete vittnar med hans
försäkran. Han har inför sitt samvete
pröf-vat sin försäkran, och detta skall inför de
troende vara ett vittne om sanningen af
den samma.

fl d. v. s. i den helige anden (se anm.
till Matt. 1: 20). Det är den helige
anden, som regerar apostelens inre lif, och
derför är hans samvetes vittnesbörd ett
vittnesbörd i den helige anden. Se anm.
till Luk. 2: 2 7.

2. att jag liar stor sorg och
oaflåtligt qval i mitt hjerta.*

Rom. 10: 1.

* nämligen öfver Israels närvarande
förkastelse.

3. Tj jag önskade sjelf vara
förbannad från Kristus* för**
mina bröder, mina fränder efter
kött, t

2 Mos. 32: 32.

• Ordagrant: en förbannelse från
Kristus, d. v. s. såsom ett forbannadt ting
bortkastad från Kristus. Jemför Gal. 1:
8, 9, 1 Kor. 12: 3, 16: 22, 2 Tess. 1: 9,
Gal. 5: 4. Så öfverväldigad var han af
smärta öfver Israels förkastelse, att han
kände det, såsom ville han sjelf vara
bortkastad i evig fördömelse från Kristus, om
han dermed kunde hjelpa Israel.

** till förmån fÖr, d. v. s. om det kunde
vara till förmån och räddning för Israel,
Ordet /or är här i grundtexten samma
ord, som i nya testamentet regelmessigt
begagnas, der det säges, att Kristus
utgif-vit sig, lidit och dött och uppstått för oss
(t. ex. Rom. 8: 32, Gal. 1: 4, 1 Kor. 1:
13, 2 Kor. 5: 15 m. fl.), äfVensom der
det säges, att menniskor lefva och dö för
Kristus (Joh. 13: 37, Ap. G. 21: 13) eller
för medmenniskor (Kol. 1: 24, Rom. 5: 7,
1 Joh. 3: 16). Se anm. till kap. 5: 6.

t efter naturlig härkomst. Med dessa
ord förklarar apostelen, i hvad mening han
kallar de otrogna judarna för bröder,
nämligen i den meningen att de äro Abrahams
afl^omlingar lika som han sjelf.

4. hvilka äro israeliter, hvilka
barnaskapet* tillhör och
herrlig-ten** och förbunden*** och
lag-stiftningenf och gudstjenstenff

och löftena, ttt

Samma ord som i kap. 8: 15.
Dermed förstås här Israels folks särskilda
ställning till Gud såsom varande det folk,
som han utkorat till sin egendom.
Jemför 2 Mos. 4: 22 följ., 19: 6, 5 Mos. 14:
1. 82: 6, Hos. 11: 1 m. fl. st.

** Med herrligheten menas här Guds
på ett herrligt sätt synbara närhet, sådan
denna under ökenvandringen visade sig uti
molnstoden och eldstoden samt öfver
förbundsarken. Se 2 Mos. 24: le, 40: 34 f.,
3 Mos. 16: 2, 1 Kon. 8: 10 f., Hes. 1:
28, Ebr. 9: 5.

*** de förbund, som Gud vid särskilda
tillfällen ingått först med patriarkerna och
sedan med hela folket. Se 1 Mos. 17: 2,
4, 7, 19, 2 Mos. 19: 5, Es. 55: s, Hes.
37: 2 6 f. Jemför Ef. 2: 12.

f den mosaiska.

tt den af Gud sjelf förordnade
gudsdyrkan.

ttt löftena om Messias och hans rike.

5. hvilka fäderna* tillhöra, och
från hvilka Kristus är efter kött.**
Han, som är Gud öfver allting,
vare välsignad i evighet.f Amen,

– 57 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free