- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
56

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 8 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 8 8—3 9.

Pauli bref till rom aren a.

38. Ty jag är förvissad derom,
att hvarken död eller lif eller
änglar* eller välden** eller
närvarande ting eller tillkommande
ting eller krafter f

* När nya testamentet begagnar ordet
änglar om de onda änglarna, så plägar detta
på särskildt sätt uttryckas (se t. ex. Matt.
25: 41, 2 Kor. 12: 7, 2 Petr. 2: 4, jemför
Jud. v. 6), Derför torde man böra fatta
Pauli ord här om de goda änglarna. För
att framhålla den öfversvinneliga vissheten
af de troendes frälsning förutsätter
Paulus det alldeles orimliga förhållandet, att
himmelska änglar skulle försöka skilja dem
från Jesu Kristi kärlek. Icke ens för dera
skulle det lyckas, säger han. På samma
sätt hänryckes han i Gal. 1: 8 af
vissheten om sanningen af sin predikan ända
derhän, att han säger, att om ock det
alldeles orimliga skulle inträffa, att en
ängel af himmelen predikade ett annat
evangelium, så vore han förbannad. —
Somliga bibeltolkare fatta dock apostelens ord
här såsom åsyftande både de goda och de
onda änglarna.

menskliga välden. Somliga
bibeltolkare tro, att Paulus menat änglamakter.
Detta kan ock ordet betyda (se anm. till
Kol. 1: 16). Men då det här står:
»hvar-ken änglar eller välden», så sättas änglar
och välden emot hvartannat, och då blir
det utan tvifvel naturligast att fatta ordet
»välden» om mensMiga makter.

t inga krafter, vare sig personliga eller
opersonliga.

39. eller höghet eller djuphet^
eller någon annan skapelse ** skall
kunna skilja oss från Guds
kärlek, som är i Kristus Jesus, vår
herre, f

* Likasom han förut sagt, att inga
tidsförhållanden (närvarande eller tillkommande
ting), så tillägger han här, att inga
rumsförhållanden skola förmå det. Både uppe
i höjden och nere i djupet skulle de
troende vara omslutna af Guds bevarande
nåd. Jemför Ps. 139: 8 följ.

** något annat skapadt ting. Se anm.
till v. 19.

f Hvad apostelen i v. 35 kallat Kristi
kärlek, kallar han här Guds kärlek i
Kristus. Kristi kärlek är nämligen
ingenting annat än Guds kärlek, som är

– –

närvarande och verksam i Kristus. Han
och fadern äro ett. Att skilja de troende
från Kristi kärlek vore att ställa sig
hindrande mellan dem och Kristus, så att
han icke vidare skulle med sin nåd kunna
nå dem eller hålla dem, utan nödgas släppa
dem. Ingenting i himmelen eller på
jorden, ingenting i tid eller rum skall kunna
åstadkomma något sådant. I alla möjliga
förhållanden skall han med sin kärlek
omsluta dem, tills de äro fullkomnade.

Tilläggsanm. till v. 33—35. Då
apostlarna i sina skrifter icke begagnat några
skiljetecken, så kan stundom
uppfattningen af ett stKlle blifva olika, allt efter
som man genom skiljetecken afdelar
satserna på det ena eller det andra sättet.
Enligt den indelning af v. 33—35, som
vi här ofvan följt, har stället följande
utseende :

1. Hvem skall anklaga Guds utkorade?

Gud är den, som rSttftirdigar, och

2 hvem är då den, som fördömer?
Månne Kristus, han som har dött
o. s. v.?

Hvem skall skilja oss från Kristi

3. kärlek?

Månne bedröfvelse eller ångest o. s.v.?

Men satserna kunna ock afdelas på
annat sätt, t. ex.:

j ( Hvem skall anklaga Guds utkorade?

\ Månne Gud, han som rättfärdigar?

I Hvem är den, som fördömer?
Månne Kristus, han som har dött
o. s. v.?

I Hvem skall skilja oss från Kristi

3. j kärlek?

Månne bedröfvelse o. s. v.

Eller ock:

1. Hvem skall anklaga Guds utkorade?

rt ( Gud är den, som rättfärdigar;

• \Hvem är då den, som fördömer?

I Kristus är den, som har dött o. s. v.;
Hvem är då den, som skall skilja
oss från Kristi kärlek?

För alla dessa olika indelningar kunna
goda skäl anföras, och man måste lemna
ovisst, hvilkendera som är den rättat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free