- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
43

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till rom arena.

KiW. 7: 8 —14.

mer. Märk här åter, huru Paulus
betraktar synden såsom en i menniskan boende
makt, som väckes till verksamhet genom
budet och då verkar öfverträdelse. Se anm.
till kap. 5: 13, 14.

9. Men jag* lefde** en gång,
(då jag var) utan lag, men när
budet Ilade kommit, lefde
synden upp igen,f

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet

hade lif. — Hvad Paulus menar med
detta uttryck, är mycket svårt att afgöra.
Bomliga bibeltolkare fatta det så, som ville
han säga: »I mitt eget tycke lefde jag;
jag ansåg min egen andliga ställning god.»
Denna uppfattning synes doCk hafva
sammanhanget bestämdt emot sig. Derför fatta
•andra bibeltolkare och bland dem redan
•Origines (f 254 e. Kr.) uttrycket: jag
lefde, såsom handlande om Pauli tillstånd,
då han var ett litet barn. Han var då
lik det barn, som herren i Matt. 18: 2 f.
«tälde midt bland lärjungarna for att visa
dem, hvem som var störst i Guds rike. I
detta tillstånd var han utan lag. Han var
obekymrad om allt, hvad lag hette. Lagen
^ar för honom likasom frånvarande. Och
då hade han lif; han lefde för Gud,
alldeles såsom det der barnet i Matt. 18. —
Det är mycket, som talar till förmån för
denna uppfattning.

t Synden hade funnits hos honom förut,
men varit död (overksam). Men när
budet kom, så lefde hon upp igen. Att
aposteln säger: »lefde upp igen», dermed vill
han icke säga, att hon hade lefvat förut
^n gång; utan han betraktar henne såsom
^n i sig lefvande makt, som i honom varit
död men fått lif igen. Jemför anm. till
Joh. 9: 11.

10. men jag dog,* och budet,
Bom är till lif, detta befans vara
mig till död.

* Att Paulus med detta uttryck afser
den eviga döden, synes deraf, att han strax
förklarar det så, då han tillägger att
budordet, som var till lif, hade befunnits vara
honom till död. Såsom nu ordet »lif»
betecknar det eviga lifvet i Messias rike,hvilket
lagen lofvade alla, som höllo hans bud (3
Mos. 18: 5, 5 Mos. 5: 33, Hes. 20: ii,
13, Gal. 3: 12), så måste dess motsats
s)död» beteckna den eviga döden. Men
att apostelen säger: »jag dog», dermed vill
han uttrycka, att han i och med det, att

synden lefde upp, var hemfallen åt den
eviga döden.

11. Ty synden tog anledning
och bedrog mig"^ genom budet
och dödade mig** genom det.

Apostelen begagnar detta uttryck med
anspelning på, huru ormen bedrog Eva i
paradiset (2 Kor. 11: 3). Synden, som nu
genom budet vaknade upp, bedrog honom
i det, att hon för honom framstälde det
förbudna såsom eftersträfvansvärdt, så att
han fick begär dertill. Jemför Ef. 4: 22,
Ebr. 3: 13.

** bragte mig i den eviga dödens våld.
Jemför anm. till kap. 5: 19.

12. Derför är visserligen lagen
helig och budet heligt och
rättfärdigt och godt. *

1 Tim. 1: 8.

* Lagen är helig såsom varande en
uppenbarelse af den helige Guden. Budet:
»du skall icke begära», är ock heligt såsom
lagen öfver hufvud; det är rättfärdigt^
så att det endast fordrar, hvad som är
rätt; och det är godt, emedan det afser
menniskans bästa. — I denna vers
besvarar således Paulus på ett afgörande sätt
den i v. 7 uppkastade frågan, om lagen
är synd.

13. Har alltså det goda
blif-vit död* för mig? Bort det!
Utan synden (har blifvit det), på
det att hon skulle visa sig vara
synd, då hon genom det goda
verkade död åt mig, på det att
synden skulle varda**
öfvermåt-tan syndig genom budet, f

* en orsak till död. — Liknande
uttryckssätt förekomma mycket ofta i nya
testamentet. Se t. ex. Joh. 6:68, 11:25,
12: 50, 1 Tess. 2: 20 m. fl. Äfven i
svenska språket begagnas de, då vi t. ex. säga:
»Det och det är sjelfva helsan»; »det och
det är döden för mig» och dylikt.

Se anm. till kap. 3: 4.

f Syndens syndighet framträder allra
förskräckligast deri, att hon med något,
som är godt, verkar döden.

14. Ty vi veta, att lagen är
andlig,* men jag är köttslig,**
såld under synden, f

Ps. 51: 7.

— 43 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free