- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
42

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 28 — 32.

Pauli bref till romarena.

i höttet, ty de äro icke mer i köttet.
Köttet betecknar här, såsom så ofta annars,
menniskans genom synden förderfvade
natur. Att vara i köttet är att till sitt inre
och yttre lif vara inskränkt inom denna
syndiga natur samt beherskad af henne.
Detta varande i köttet var det, som
utmärkte den gamla menniskan. Jemför
.anm. till kap. 6: 19.

** Synden är enligt Pauli språkbruk en
inre makt i menniskan (se kap. 5: 13, 14
och anm. dertill). Ur henne uppstiga
lidelserna. Dessa vålla de särskilda synderna
och kallas derför syndernas lidelser.
Synderna äro alltså de särskilda yttringarna
af synden och komma till stånd genom
lidelserna, när dessa få taga välde öfver
lemmarna.

t Ordagrant: som voro genom lagen.
Lagen väcker lustarna hos den naturliga
menniskan. V. 7 visar, huru det sker.

tt Lidelserna voro verksamma för att i
oss verka ett åt den eviga döden hemfallet
iefverne i synd.

6. Men nu hafva vi blifvit
lösgjorda från lagen,* sedan vi
dött från det, som vi höllos fångna
så att vi äro trälar i andes
nyhet f och. icke i bokstafs
gam-melhet. f f
2 Kor. 3: 6.

* så att vi icke hafva det ringaste med
honom att skaffa. Detta gäller de troende
judarna, som förut varit under lagen. Men
måste judar lösgöras från lagen för att
frälsas, då vore det ju orimligt, att de
omvända hedningarna, som aldrig varit under
lagen, skulla låta sig föras in under hans
ok. Om ordet »lösgjorda» se anm. till
v. 2.

** d. v. s. derigenom att vi dött från
vårt förra träldomstillstånd i köttet,
under hvilket tillstånd lagen rådde öfver
oss. — Somliga bibeltolkare tro, att
Paulus med »det, som vi höllos fångna i»,
menar lagen (jemför Gal. 3: 2 3). I sådant
^all skulle han hafva upprepat samma sak
två gånger: »vi hafva blifvit lösgjorda från
lagen, hafvande dött från lagen». Detta
är dock mycket osannolikt.

t i ett genom den helige anden verkadt
nytt väsende och lif. Om ordet träl se
.anm. till kap. 6: 2 2.

ff icke i samma väsende, som vi af
gammalt lefde uti under lagen. Lagen
framställes såsom en bokstaf, emedan han
är ett i bokstäfver afFattadt yttre bud i
■motsats mot anden, som är en inifrån ver-

kande makt. För öfrigt är klart, att
Paulus med träldomen i andens nyhet menar
träldomen under Gud (se kap. 6: 18, 22),
samt med träldomen i bokstafs gammelhet
träldomen under synden (kap. 6: 20),

7. Hvad skola vi alltså säga?
Är lagen synd?* Bort det 1 Men
synden kände Jag icke utan
genom lag,** ty jag skulle icke
veta af begärelsen, f om icke
lagen sade: Du skall icke begära.

Rom. 3: 20. 2 Mos. 20: 17.

* Är lagen något till sitt väsende
syndigt, så att synden kommer från honom,
eftersom han har en sådan verkan? En
dylik fråga kunde ju lätt uppstå med
anledning af apostelens föregående
framställning. Att apostelen säger: »är lagen

i st. f. att säga: »är lagen någonting
syndigt?» det sker i öfverenstämmelse med
ett i nya testamentet vanligt språkbruk.
Somliga bibeltolkare fatta ordet »synd» här
likbetydande med »orsak till synd» (se
anm. till v. 13). Men af motsatsen i v.
12 synes, att det bör fattas, såsom ofvan
är sagdt.

Synden kom således ej ur lagen, utan
den vardt känd genom lagen. Märk, huru
Paulus från och med denna vers talar om
sin egen person. I stället för att i
läro-form utveckla sin sak, skildrar han
densamma genom att framställa sin egen
erfarenhet.

f med begärelse menas här, såsom
sammanhanget visar, begärelse till det
förbjudna. Genom begärelse till det förbjudna
är det, som synden gör sin tillvaro i
menniskan känd, men begärelsen framkallas af
lagen. Utan lag skulle således ingen hafva
reda på, att synd bodde i honom.
Begärelser skulle han väl ändå hafva, men
såvida dessa begärelser icke vore begärelser
efter något, som han visste vara förbjudet,
så skulle de aldrig förråda syndens tillvaro
i honom.

8. Men synden tog anledning
och verkade genom budet* i mig
hvarje begärelse ;** ty utan lag
är synd död.f

Joh. 15: 22. Rom. 4: 15. 5: 13, 20.

* genom det budet: du skall icke begära.

begärelse till allt det, som lagen
furböd..

t Synden är väl ändå till i menniskan;
men hon är död, overksam, till dess lag kom-

— 42 __

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free