- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
15

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 2 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena.

Kap. 2: 16—2 2.

jag ondt samvete, när jag äter kött. Då
är min uppfattning vilsefarande, men mitt
onda samvetes vittnesbörd är icke
vilsefarande, ty det vittnar endast, att jag gör
något, som jag tror vara synd, och det är
ett sant vittnesbörd.

tt Likasom de i sitt inre hafva
samvetet, som vittnar om deras eget
förhållande, så fälla de också omdömen om
hvarandras handlingar, antingen
anklagande eller försvarande. Och så väl
samvetets vittnesbörd som dessa inbördes
omdömen bevisa, att de hafva »lagens verk
skrifvet i sina hjertan». Ty om ock deras
uppfattning af Guds vilja är i många
af-seenden dunkel och förvirrad, så stämmer
den dock i många andra afseenden
öfver-ens med den uppenbarade lag, som Gud
gifvit Israel.

16. på den dag,* då Gud skall
döma menniskornas hemliga ting"^*
enligt mitt evangelium f genom
Kristus Jesus.

^ Matt. 25: 31 f. Kom. 16: 20.

* Denna vers utgör fortsättning af v.
13. Verserna 14 och 15 äro en
mellan-mening. Sammanhanget är alltså: Icke
lags hörare äro rättfärdiga inför Gud, utan
lags görare skola rättfärdigas på en dag,
då Gud skall döma o. s. v.

** Med dessa »hemliga ting» menar
apo-stelen de inre andliga förhållanden, som
skola ådagalägga, att alla, äfven de som
saknat en uppenbarad lag, med all rätt
äro för sina synders skull hemfallna under
Guds dom. För det menskliga omdömet
är denna sak invecklad i mycket dunkel,
men på domens dag skall det hemliga
blifva uppenbart, så att alla fatta det rätta
deri.

f Dessa ord kunna antingen beteckna,
att domen skall ske i öfverensstämmelse
med Pauli predikan, eller ock att den
enligt Pauli predikan skall ske genom Jesus
Kristus. Det senare är väl Pauli mening
här. Jemför Ap. G. 17: 30 f., 1 Kor. 4:
5, 2 Kor. 5: 10. Kristus är den medlare,
genom hvilken Gud utför sina verk, både
skapelsen (Joh. 1: 3, 1 Kor. 8: e),
försynen (Kol. 1: 17), syndaförlåtelsen (Ap. G.
10: 43), försoningen (2 Kor. 5: 19, Kol.
1: 20), helgelsen (Tit. 8: 6, Ebr. 13: 21),
domen (Ap. G. 17: 30 f.), de dödas
uppväckelse (1 Tess. 4: 14) o. s. v.

17. Men om du* kallas jude*’^
och hvilar på lagf och
berömmer dig i Gud 11

Joh. 8: 33, 41.

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet du. Paulus tänker sig,
att han för sina ögon har en jude, som
trotsar på, att han har lagen och derför
måste blifva frälst.

** Detta namn utgjorde judafolkets
stolthet.

t d. v. s. litar och tröstar uppå, att
du har en uppenbarad lag, alldeles som
om det vore nog att bara hafva lagen.
Jemför Joh. 5: 4 5.

f f du berömmer dig deraf, att Gud är
judafolkets fader och konung. Jemför 1
Mos. 17: 7, Es. 45: 25, Jer. 31: 33.

18. och känner (hans) vilja och,
undervisad ur lagen,* pröfvar,
hvad som är rätt,**

Fil. 1: 10.

* Judarnas kunskap om Guds vilja var
hemtad ur den mosaiska lagen.

** Ordagrant: du pröfvar det
åtskiljande, d. v. s. skilnaden mellan rätt och
orätt. Meningen är: Emedan du känner
Guds vilja, förmår du ock pr ö fy a, hvad
som är rätt, men i verk och gerning lefver
du icke derefter (jemför Pil. 1: 10).
Andra bibeltolkare öfversätta: du gillar det
rätta, d. v. s. du gillar det, men utöfvar
det icke. Denna öfversättning är också
språkligt riktig och gifver en god mening.

19. och tilltror dig att vara
blindas vägledare, ett ljus för dem,
som äro i mörker,

Matt. 15: 14.

20. oförståndigas uppfostrare,
okunnigas lärare, hafvande * i
lagen kunskapens och sanningens
gestalt;**

* emedan du har.

** I den mosaiska lagen hade den rätta
kunskapen om Gud och hans vilja fått ett
sant uttryck eller, så att säga, tagit gestalt.

21. du som alltså lärer en
annan, lärer du icke dig sjelf?*
Du, som predikar, att (man) icke
(skall) stjäla, stjäl du?

Ps. 50: 16 f. Matt. 23 kap.

* att handla bättre, än du gör.

22. Du, som säger, att (man)
icke (skall) göra hor, gör du hor?

– 15 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free