- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
9

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till rom arena.

Kap. 2: 26 — 3: 2.

19. emedan* det, som är kändt
om Gud, ** är uppenbart i dem,***
ty Gud har uppenbarat det för
dem.

Ap. G. 14: 17, 17: 24 f.

* Sammanhanget är: Vore icke Guds
sanning uppenbarad för dem, så vore de
utan skuld, men emedan sanningen är för
dem uppenbarad, så träfiar Guds vrede
dem derför, att de undertrycka henne i
orättfärdighet. Jemför Joh. 9: 41.

Ordagrant: det af Gud, som är kändt,
d. v. s. så mycket af Guds väsende och
egenskaper, som är bekant (genom den
allmänna uppenbarelsen). Somliga
bibeltolkare öfversätta: så mycket af Guds
väsende, som är möjligt att känna
(nämligen genom den allmänna uppenbarelsen).
Grundtextens uttryck kan öfversättas både
på det ena och på det andra sättet.

*** i deras hjertan (se kap. 2: 16,
jemför Gal. 1: 16).

20. Ty hans osynliga
egenskaper,* både hans eviga makt
och hans guddomlighet,** skådas
från verldens skapelse,*** när de
besinnas af gerningarna,t på det
att de må vara utan ursäkt, ff

Ps. 19: 2 f.

* Ordagrant: det hos honom, som är
osynligt.

•• Med hans guddomlighet menas
sammanfattningen af hans guddomliga
egenskaper. Af dessa är det allmakten, som först
och främst framträder i de skapade verken.

*** d. v. s. allt ifrån verldens skapelse.
Det är nämligen i och med skapelsen, som
dessa Guds egenskaper blifvit uppenbarade.

t Med gerningarna menas de skapade
verken. När det sunda menskliga
förståndet begrundar de skapade verken, så kan
det i dessa verk, så att säga, se det
osynliga hos Gud.

tt Den guddomliga uppenbarelsen
åsyftade naturligtvis i främsta rummet
menni-skornas frälsning. Men om de icke vilja
mottaga den uppenbarade sanningen, så
har uppenbarelsen till ändamål att
fråntaga dem hvarje ursäkt.

21. emedan de, hafvande känt
Gud,* icke hafva förherrligat
honom såsom Gud eller tackat**
honom, utan hafva blifvit
fåfängliga i sina tankar, f och deras

oförnuftiga hjerta har blifvit
för-mörkadt. f f
Ef. 4: 17 f.

* d. v. s. fastän de känt Gud
(nämligen genom den nyss nämda allmänna
uppenbarelsen).

** Sammanhanget är: Om de icke hade
känt Gud, så skulle de vara ursäktade för
det, att de icke förherrligat honom. Nu
deremot har Gud fråntagit dem all
ursäkt, derigenom att han uppenbarat sig för
dem. — Att förherrliga Gud är att
upphöja och prisa hans guddomliga majestät
(se t. ex. Ps. 104); att tacka Gud är att
erkänna hans välgerningar och lofva
honom för dem.

f d. v. s. de hafva i sina tankar vändt
sig från den sanne Guden till de
förgängliga tingen, hvilka de börjat betrakta
såsom guddomligheter. Jemför Jer. 2: 5,
Ps. 94: 11, Ap. G. 14: 16. — Somliga
bibeltolkare fatta orden så: »de hafva
blifvit fåfängliga i sina tankar om Gud»,
d. v. s. deras tankar om Gud hafva
blifvit oriktiga. Den andra uppfattningen är
dock att föredraga, emedan här är fråga
om en synd, som hedningarna gjort sig
skyldiga till. Jemför 1 Kor. 3: 2 0.

ff Sedan de vändt sig från den sanne
Guden, så har deras hjerta blifvit
oförnuftigt och förmörkadt. Det »sunda
förnuftet» och »den sanna upplysningen» består
deri, att Gud får upplysa menniskans hjerta
och tankar, hennes förstånd och hennes
vilja. När nu hedningarna i sina tankar
vändt sig från den sanne Guden, så hafva
de förlorat det sunda förnuftet och det
sanna ljuset.

22. Sägande sig vara visa,
hafva de blifvit gjorda till dårar*

1 Kor. 1: 2 0. Jer. 10: 14.

* Märk, huru Paulus skildrar gången
af det hela. Menniskans ursprungliga
tillstånd var icke ett tillstånd af mörker,
ur hvilket hon sedan höjt sig till ljus;
utan det var ett tillstånd af ljus, hvarifrån
hon fallit i mörker. Detta mörker har
begynt dermed, att menniskan icke
förherrligat Gud utan vändt sig i sitt hjerta
och i sina tankar från honom. Derigenom
har hennes förstånd blifvit förmörkadt,
hvaraf sedan följt det grofva afguderiet
— allt under det hon berömt sig af sin
vishet.

23. och hafva utbytt den
oför-gänglige Gudens herrlighet* mot

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free