- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
364

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Gustaf Lizell: Nyare homiletisk litteratur (forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

deltemata inför ögonen revidera, organisera och bearbeta det redan
förut preliminärt vunna och grupperade stoffet. De synpunkter,
som härvid böra vara bestämmande, äro ej blott den logiska
ordningen, innehållets bibliskhet och den ständiga hänsynen
till predikans föresätta mål, ty med detta allt höjes ej
prestationen från den döda mekanismens till lifvets nivå, utan därtill
kräfves »Beseelung», d. v. s. inflytande af en personlig
trosande, som bringar materialet till glödning och lif,
»Harmonie», d. v. s. förmågan att afväga tjänliga medel för
uppbyggelsemålets nående, så att det ena stöder det andra, samt
slutligen ett kritiskt granskande af tankarne, så att intet förer
åt sidan i st. f. framåt, intet korsar, förvirrar eller anticiperar
senare tankegångar. — Beträffande inledningen äro både Hering
och Niebergall eniga om dess nödvändighet, såsom regel. Endast
vid homilia och mycket enkla skriftpredikningar kan den
utelämnas och predikanten från innehållets källpunkt eller texten
direkt utveckla sina tankar. För inledningens psykologiska
betydelse till uppmärksamhetens gripande har N. stark blick;
han påpekar, hurusom många åhörare efteråt blott ha
inledningen och afslutningen i minne, och tillbakavisar därför ej
helt det framkastade rådet att säga hufvudsaken redan i
inledningen. Målet för densamma bör vid analytisk predikan och
konsthomilia, där texten är tankegångens utgångspunkt, vara
att leda intresset från denna till temat; vid syntetisk (i Achelis
mening jfr s. 331) åter, där temat är utgångspunkten, bör den
visa, dels hvarför ett visst tema valts, dels huru den
ifrågavarande texten kan tjäna till dettas belysning. Vid syntetisk
predikan bör inledningen följaktligen komma före texten vid
analytisk och konsthomilia efteråt. Såsom lämpliga uppslag
nämnas vid analytisk predikan textsammanhanget, den kyrkliga
tiden, textens förhållande till någon allmänt spridd mening o. d.;
vid syntetisk predikan någon sjungen psalm, någon inträffad
händelse af vikt för församl. e. d.; vid konsthomilian intrycket
af texten, någon lätt konstaterbar egendomlighet däri o. s. v.,
detta på ett sådant sätt framställdt, att temat framgår såsom
ett nödvändigt resultat af texten. När inledningen gått före
textläsningen, kräfves ofta efter texten en andra inledning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free