- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
148

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Hebreerbrefvets karaktär

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

äro »Abrahams säd» och »hebreer», men i den ofvannämnda
vidare bemärkelsen. Abraham framhålles ju ock jämte
Melkisedek i kap. 7, på samma gång det säges, att vår herre
härstammar från Juda. De judiska och judekristna traditionerna
framhäfvas: Gud har fordom talat genom profeterna och på
det yttersta genom sonen, hvilken, som sagdt, är af Juda stam:
den nya uppenbarelsen har begynt att förkunnas genom Herren
själf (i Juda) och sedan har den kommit ut genom dem, som
först hörde det (de 12 apostlarne), och blifvit bevittnad genom
under och utdelande af den helige Ande 2: 3 f; (profeterna i
Jerusalem); man finner här hur apostolatet och profetdömet
höra tillsammans med den judekristna patriotismen. Författaren,
som är lärare (didaskalos) känner sig som ett med apostlar
och profeter. — Han begagnar icke formeln »Jesus Kristus»
utan växlar på ett egendomligt sätt mellan Jesus och Kristus.
Kap. 3: 14 synes påminna om 2 Kor. 10: 7.

Detta nu en motivering, så kort som möjligt, för den
uppfattningen, att Hebreerbrefvet hör tillsammans med den mission
genom apostlar, profeter och lärare, hvilken utgått från
Jerusalem, i främsta rummet till Syrien och Mindre Asien, till där
boende »hebreer» och hellenister. Det finnes också intet som talar
mot men väl talar mycket för, att det skrifvits redan före år 70;
bland annat förutsättes enligt den naturligaste uppfattningen,
att tempeltjänsten obehindradt fortgår. När Jerusalem förstörts,
så har det katolska centrum flyttats till Rom, och Petrus, som
i Jerusalem ansågs vara klippan, på hvilken församlingen (efter
Jesu bortgång) hvilade, har fått efterträdare i Rom. I Rom
har Clemensbrefvet gjort bruk af Hebreerbrefvet, då det
riktade sig mot partiväsendet i Korint och yrkade på underordning
under kyrkans inrättningar. Där har det väl äfven försetts
med ett slut, såsom om det skrifvits från Rom, ehuru man i
Västerlandet på åtminstone flere håll ansett det vara skrifvet
af Barnabas. Med hänsyn till hvad ofvan framhållits om
Barnabas’ mission från Jerusalem till Syrien synes oss detta äfven
sannolikt nog, ehuru det naturligen icke låter bevisa sig. Detta
är ock en underordnad fråga i jämförelse med den om skriftens
historiska bakgrund för öfrigt.

J. W.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free