- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tjugotredje Bandet. Ny följd. Nittonde Bandet. 1907 /
230

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

238

K&lund: Om Crymogæa.

Si plura saltationum genera quis
numerare velit; hue tamen referri
commodé possunt. Dico autem
in-genuas tantum.

þa plaga þeir optast ad hafa fyrer
vidkuaede annad huort vpphaf edr
ending þess fyrsta erendis sem i
vikivaka kuedid var. Og ef so er
ad nockur vill fleire dansleika
vpptelia, so sem ad er Hringbrot,
Frantzens leikur, Þorilldar leikur,
Hindar leikur, Háu Þóru leikur,
Hestreidar leikur, Hiartar leikur,
Fing&lfs leikur og adrir þess
håttar sem kuedindis skapur til
bruk-adist, þa meiga þeir þo vijst.
heim-færast og reiknast annadhuort med
danse edr vikivaka.

Skæmtelegene var de, som övedes mere for lystigheds skyld og
til morskab end for at pröve styrke og kræfter, nemlig dans og
vike-vake. Dansen var og er endnu således beskaffen, at en synger for,
den såkaldte dansemand, og to eller flere stemmer i (sekunderer); de
andre danser og træder takten i overensstemmelse med det, som
bliver sunget for. Til vike vaken möder (i v. deltager) derimod mænd
og kvinder; mændene tager en pige eller kone i hånden, så at mand
og kvinde danser dær sammen (ved hinandens side). Så vel dansen
som vike vaken minder noget om græske lege, ti vikevaken er ikke
ulig den leg, som Lakedæmonierne kaldte "ormon", uden for så vidt
som der mulig var den forskel, at i vor islandske vikevake kvæder
den ene efter den anden et kvad eller vers og hviler sig så, medens
alle de andre gentager denne halvstrofe (verslinje?) og alle kvæder
den da i forening *). Når de har sunget verset helt ud, plejer de
sædvanlig at have som omkvæd begyndelsen eller enden af det förste
vers, som blev sunget i vikevaken. Dersom det er tilfældet, at nogen
vil opregne flere danselege, således Ringbrud, "Frantzens" (o: Frisa)
leg, Torhildsleg, Hindeleg, Höje-Torasleg, Hestridtsleg, Hjorteleg,
Finngalknsleg og andre af den slags, som der brugtes sang til, da
kan disse sikkerlig henfbres og regnes enten til dans eller til
vikevake a).

i) Tydeligere udtrykt er vel meningen denne: Den ene efter den
anden synger et kvad eller et vers; efter at have afsunget en halvstrofe (eller
verslinje?) hviler han sig, medens alle de andre gentager denne.

*) Til dette sidste punktum med dets opregning af danselege svarer,
som det vil ses, i den latinske tekst kun en almindelig bemærkning (Legene
er behandlede hos O. Davidsson s. 95 ff.)- Derefter fölger så vel i
Crymo-gæas latinske tekst som i den islandske oversættelse en opregning af
barnelege, hvor også oversættelsen vidner om stor selvstændighed og er
meget oplysende. — Når i Crymogæa-oversættelsen rime-forsangeren (efter den
her fremstillede opfattelse) kaldes dansemand, kan henvises til en hos O. D.
s. 144 optagen beretning fra senere tid (c. 1800), hvor samme udtryk fore-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:24:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1907/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free