- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tionde Bandet. Ny följd. Sjätte Bandet. 1894 /
47

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Svipdagsmál (fortsättning och slut) (Hj. Falk)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Falk: Svipdagsmál. 47

volder Mimetræets fald, kunde synes at hentyde til
Grimnis-máls udsagn, at den raadner paa siden, medens dens rödder
afgnaves af Nidhog. Dog er der forsaavidt en
uoverensstemmelse mellem de optegnede læsemaader i Fjplsvinnsmal og
Havamal og det nævnte digt, som Grimnismal meget vei ved
at berette om askens tre rödder; jeg tror derfor, at det
oprindelige udtryk paa begge de förstnævnte steder er: hvar
hann af rotum renn, d. e. ingen ved, hvor træet har sin
stamme. Helt identisk med Yggdrasel er Mimetræet ikke
skildret; det er saaledes ingen ask (sml. aldin). Sit navn
har det vistnok faaet efter Vafþrúdnismáls ’Hoddmímis holt’
(str. 45), i hvilket Líf og Lífþrasir, stamfædrene for den nye
menneskeslegt, skjulte sig under ragnarok og ernærede sig
af morgendug.

Mimetræets frugt har i Yggdrasel-myten intet tilsvarende.
Forestillingen om dens forlösende evne bunder i en udbredt
folkeovertro om lösningsstenen, der er en haard belgfrugt,
som "af Golfströmmen föres mod Islands og Færoernes kyster,
og som, naar den gives fodende kvinder i varmt vand eller
vin, antages at lette forlösningen. Se Maurer, Isl.
Volks-sagen, s. 180-l (lausnarsteinn); F. L. Grundtvig,
Losnings-stenen, s. 162-7 (vettenyren), s. 50 ff. og 106-8 (aetiten);
Fritzner, Lappernes Hedenskab og Trolddomskunst s. 70 f.

Kilderne for skildringen af Mimetræet er udentvil at
söge i legender og Visionsliteraturen, der atter har öst dels
af Johannes Aabenbaring dels af Vergil og Ovid. Ogsaa E.
H. Meyer, Germ. Myth. § 343 siger, dog uden nærmere
paa-visning, at Mimetræet er influeret af det apokalyptiske
livsens træ og af antike forbilleder. I Apok. kap. 22 hedder
det om det nye Jerusalem, der tilhorer den nye himmel og
den nye jord: "Midt i stadens gade og paa begge sider af
floden stod livsens træ, som bar tolv gange frugt og gav
hver maaned sin frugt; og bladene af træet tjente folkene
til lægedom". Langt rigere flyder de klassiske kilder for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1894/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free