- Project Runeberg -  Åter i Sverige /
540

(1897) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson - Tema: Geography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XLIV. Åttio mil på kärrskjuts i Småland och Vestergötland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 540 —

böneformer, såzom "Pater Noster,” "Ave Maria” och ”Englahels-
ningen,” samt att göra korstecken på bröst och panna. Någon
boklig lärdom var icke i fråga. Pibeln var under katolska tiden
en förseglad bok för de allra flesta och fanns icke heller på lan-
dets språk. Man kan således likna den katolska tiden vid en dels
dunklare, dels något klarare månskenstid.

Evangelisk Lutherska tiden.

Med reformationen börjar en ny epok i kristendomens och
dermed äfven folkundervisningens historia äfven inom vårt fäder-
nesland

För förverkligandet af kristlig folkupplysning angaf vår lä-
rofader Luther rätta sättet och gaf dermed upphofvet åt nyare ti-
dens uppfostran — och han var äfven rätte mannen dertill. —
Utgången från folket, kände han folkets nöd och förstod ati
tänka och tala på folkets vis. Denne var en af Gud utrustad man,
som i sin person förenade alla de elementer, som under medelti-
dens sista århundrade sökt åstadkomma en förbättring af den
urartade läran. Redan före den egentliga reformationens början
år 1517, hade Luther utgifvit flere kateketiska skrifter. Sedan
utgaf han förberedande arbeten och år 1529 lät han af trycket
utgå sin större och mindre katekes. Dessa begge katekeser satte
reformationen i presters, lärares och husfäders händer och gaf på
detta sätt dem sjelfva och genom dem ungdomen kunskap i
frälsningens grundsanningar. Bibel-läsning erkändes också un-
der denna tid som en hufvudsaklig del af undervisningen i kri-
stendomen. Framför allt, säger d:r Luther, skallisåväl högre
som lägre skolor den förnämsta och allmännaste lektionen vara
Den Heliga skrift. Hvar den Heliga skrift ej regerar, dit råder
Jag sannerligen ingen att sätta sina barn i skola. Ja, Guds ord
är likt solen, hvars sken förlänar ljus till all öfriga kroppar, så att
de äfven kunna återgifva ljus.

Luther och de öfriga medreformatorerna yrkade ock på upp-

| rättande af skolor för allmänt medborgerliga behof: dock måste

den första omsorgen häri vara att upptukta dugliga män för stat
och kyrka. Den evangeliska andan framkallade dock efter hand
skolanstalter äfven för allmogens behof.

Inom reformationens första årtionden hade man i dess hem-
land, Tyskland, således nått ett mål och en ståndpunkt, som man
icke på lång tid kunde uppnå i vårt land. — Orsaken härtill är
lätt att finna. — Reformationens irörelsesättande kraft var här en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:09:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scaterisve/0546.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free