- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
77

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Oeconomia Regni Animalis - Det psykologiska systemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

77
änglarnes och våra själar, som äro skapade för att mottaga
lif och intelligens från det, alldeles som våra kroppar äro
skapade för att mottaga rörelsen. (Oec. III, 26g.) På detta
sätt blir för Swedenborg liksom för Plotinos hela världsalltet
förandligadt. Materien är endast den döda, liflösa skuggan,
som lefvandegöres, då den genomskimras af gudomlighe-
tens ljus. Det är ej förvånande, att Swedenborg i denna
framställning oftare än annorstädes anför stycken ur Platos
dialoger och ur Aristoteles’ teologi.
På samma sätt, som det kosmologiska systemet från Prin-
cipia under inflytande af idén om den andliga solen hos
Swedenborg, nästan utan att han själf märker det, omdanas
till en rent nyplatonsk världsbild, blir hans skildring af den
mänskliga själen och dess sätt att fungera i slutkapitlet af
andra delen af Oeconomia en utveckling af hans tidigare
psykologiska teorier i nyplatonsk riktning.
Vi erinra oss, att han i Principia haft den traditionella tu-
delningen af själen i den vegetativa själen (animus) och för-
nuftet (mens). Denna uppdelning förändras nu i så måtto,
att öfver mens sättes den intuitiva själsförmögenheten, anima.
Anima är verksamheten hos fluidum spirituosum och kan be-
tecknas såsom identisk med detta.1 Mens’ verksamhet är för-
lagd till hjärnans barksubstans,2 som är den första determina-
tionen af fluidum spirituosum. Animus verkar i hela hjär-
nan. Tillsamman med kroppens känslo- och rörelseorgan
bilda de alltså en serie af fyra grader.
1 Egentligen är alltså fluidum spirituosum animas organ, alldeles som ögat
är synens. Det är emellertid likgiltigt, om vi kalla fluidum spirituosum själft
anima eller anden, eller om vi begränsa denna benämning till att gälla dess för-
måga att föreställa universum och hafva intuition af ändamål. Ty hos de
högsta enheterna i en serie kunna vi ej skilja substansen från dess funktion. (Oec.
3°3-) Swedenborg använder därför också genomgående termen fluidum spiri-
tuosum såsom synonym till anima.
2 Det ligger utanför mitt ämne att här vidröra Swedenborgs epokgörande
lokalisation af hjärnprocesserna. Den intresserade hänvisas till M. Ramströms
öfversiktliga framställning däraf i Vetenskapssocietetens festskrift Emanuel Swe-
denborgs investigations in natural Science. Ups. 1910. I Ufisala Läkareför-
enings Förhandlingar B. XVI H. I har Ramström i en uppsats, betitlad Hvarpå
grundar sig Swedenborgs åsikt om hjärnans funktion? gett en ytterst intressant
framställning af förutsättningarna för Swedenborgs hjärnfysiologiska resultat, så
vidt jag vet, den enda genomförda historiskt-kritiska undersökning af Sweden-
borgs naturvetenskapliga teorier, som hittills existerar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free