- Project Runeberg -  Kriget och religionen ur etnologisk synpunkt /
11

(1915) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den primitiva egoismen och altruismen i ”kampen för tillvaron”

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

djuren. Intet djur har förstått att framkalla eld. Djurs
användning av artificiellt framkallad värme
förekommer likväl, men inskränker sig, så vitt man
hittills iakttagit, till några fågelarter på Nya Sydwales,
Filippinerna och Nya Guinea, vilka sammanföra
döda växtdelar i små högar och i den sålunda alstrade
värmen låta sina ägg utkläckas. Även ett så andligt
kulturförvärv som språket, vilket dock, även det, i
viss mening utgör ett arbets- och stridsredskap,
sträcker strängt taget, sina rötter ned i djurlivet.
Åtskillnaden mellan människans och djurens språk
gäller graden, icke arten. Ty att djuren meddela sig
med varandra, därom kan intet tvivel råda, och de
medel som de för detta ändamål förfoga över — mer
eller mindre talrika mångskiftande läten såsom lock-,
varnings-, parnings-, hotelse- och samlingstoner och
reflexläten, ofta fullkomligt liknande människans
utrop vid smärta, överraskningar o. d. — äro till arten
desamma som människans talspråk. Speciellt
mänskligt är vid ovan berörda kulturförvärv förmågan att
avsiktligt producera, ombilda och fullkomna
konstalster, vapen och verktyg.

*



Ehuru vi icke hava någon säker kunskap om de
första människolika varelsernas levnadssätt, äga vi
dock nu säkrare bevis att bygga på än Hobbes och
Rousseau, och vi kunna tryggt förlägga tyngdpunkten
i deras förhållande till varandra någonstädes mellan
de tvänne ytterligheter, som av dessa tänkare
förfäktades. Ty Hobbes ”allas krig mot alla” var nog lika
litet tillvarons ”normaltillstånd” hos urmänniskorna
som det idealiska tillstånd av frid och lycka bland
naturfolken, vilket Rousseau förkunnade, ehuru det
måhända låg närmare den senare ytterligheten än
den förra. Ty det är vida sannolikare, att en så värnlös
varelse som urmänniskan i sin ojämna kamp mot en
hård natur och så väldiga djur som bisonoxen,
grottbjörnen och mammutdjuret inrättat sitt liv på
grundvalen av inbördes hjälp och sammanhållning än ett
”allas krig mot alla” inbördes. De upptäckta
äldsta lämningarna efter människan (grottfynden i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:41:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jskriget/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free