- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 5. Romantiken /
125

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Atterbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förhållande till verkligheten, och det är mot nyromantikens
verklighetshat, Atterbom här vänder sig, men blott för att uppvisa det
berättigade och ideala i den känsla, som framkallat detta. Astolf,
nyromantikern, som dragen av sin skönhetsträngtan sviker sin plikt i
det verkliga livet, har en stor »tragisk skuld» och går därför under,
men idealiteten i hans väsen, hans evighetssträvan bliver dock
bestående, sedan han själv skattat åt förgängelsen. Sagospelet ger oss
således nyromantikens egen tragedi.

Dramat spelar först i yttersta Norden, i hyperboreernas land, och
inledes med en björnjakt, till vilken Karl XII:s vilda ungdomsupptåg
nog givit färgtonen. Folket är rått, men kraftigt, och genom det
hela stryker en frisk vintervind fram. I denna värld uppträder dock
en modern kulturbärare, hovläkaren, som göres till en representant
för den materialism, som Atterbom så djupt hatade:

Materien är alltings A och O,
Ett växelspel av krafter och av lagar,
Som icke leva, men dock giva liv,
Och icke tänka, men dock giva tanke.


Figuren, en vrångbild av naturvetenskapsmannen, förekommer hos
de flesta nyromantiska skalder, även i Fågel blå, men har här ett
särskilt berättigande, då Atterbom i det följande söker visa, huru
den här förkunnade materialismen förgiftar det ursprungligen sunda
folket. Ty det är hovläkarens teorier, som leda till den
hyperboreiska republik, vilken skildras i dramats senare del.

Härskaren i detta rike är konung Astolf, en ridderlig furstegestalt
av samma art som Amundus i Fågel blå, men tillika en nyromantisk
drömmare som Deolätus:

O! gåves det en trolldom,
Som dränkte all vår nakna verklighet
Så djupt i drömbilds-världens ocean,
Att ingen brygga nådde från vår jord
Till diktens evigt sommargröna ö,
— — — — — — — — — — — — —
Jag skulle genast, för vad pris som helst,
Förbyta mot ett sådant drömmeri
Mitt vakna liv, mitt tomma hjältenamn,
Min hemska fosterbygd, min tunga spira.


Under jakten förirrar han sig från sitt följe och hamnar till sist i
vindarnas grotta. I poesiens mest glödande färger skildra Nordan,
Sunnan och Östan här sina strövtåg, men mest gripes Astolf av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:02 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/5/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free