- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 4. Gustavianska tiden /
538

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Leopold

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

man sig nästan höra Byron. Högst bland hans poetiska berättelser
stå Den vackra bedjerskan (l793) och Eglé och Annett (1800).
Den förra behandlar ett italienskt svartsjukedrama, och den skeptiskt
satiriska tonen har redan en viss likhet med Byrons Beppo, även
däri, att man mera intresserar sig för den elegante berättaren än
för själva berättelsen. Början av Eglé och Annett står nästan ännu
högre, och han ger här en på samma gång genomkvick och
naturtrogen bild av det gustavianska äktenskapet inom den förnäma
världen. Skada blott att den senare delen, där han såsom en
motbild skildrar den enkla, lantliga Annetts äktenskap, väl mycket
påverkats av tidens smak för den sentimentala idyllen, och det
moraliserande slutet förstör nästan det hela. Leopold är alltid bäst,
då han får vara litet elak och försmädlig. Mästerstycken av kvickhet
äro ock hans prosakåserier — Lärdomshistorien, Spökräddslan m. fl.
Såsom polemiker står han knappt lika högt. Han har ej Kellgrens
förmåga att träffa saken och höjer sig ej över det personliga. Hans
kvickhet, eljes så fin och lätt, blir här ofta vulgär, och för
tidningspressen passade han vida mindre än för salongen. Hans på sin
tid så beundrade smädevisa mot den stackars Per Enbom förefaller
vår tid mera plump än egentligen rolig — en dom, som också kan
gälla om Tegnérs efterbildning Hammarspik.

Leopolds didaktiska poem.



Det diktslag, med vilket Leopold mest slog an på sin samtid,
var dock de stora didaktiska poem, han nu skrev, och det är
särskilt i dem, som vi möta den »eftergustavianska» tiden. Denna
hade förlorat det glada lättsinnet och den fria moralen från
Armfelts tid. Över hovet vilade det en gråvädersstämning,
upplysningens politiska optimism hade efter den franska revolutionens
blodsorgier förbytts i pessimism och en trött resignation. Det var åt
dessa stämningar, som Leopolds diktning nu gav ett uttryck, och
detta förklarar deras popularitet. Utan att vara någon tänkare
hade Leopold alltid haft en dragning åt filosofien — i detta fall
den nästan ende bland gustavianerna. Den filosofi, han omfattade,
var upplysningens deism, men icke Voltaires och Kellgrens
aggressiva deism, utan en mera moraliskt betonad, som mest närmar sig
Popes. En bland hans mest berömda dikter, Försynen (1793), är
väsentligen byggd på Essay on man, och han har här nästan nått
upp till Popes egen verskonst. När bladet faller till marken, hör
du knappt dess prassel. Men då blixtens eld ryter ur molnet, tror
du dig se och höra — Gud. Och han?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:52:13 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/4/0619.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free