- Project Runeberg -  Fantasiens verldar och verklighetens verldar /
159

(1867) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en bro, på hvars andra sida de erhöllo nytt lif. Dessa
trosläror äro inhöljda i astronomiska myter, hvilka
småningom antogo karakteren af jordisk verklighet.
I stället att genom fenomenernas observerande och
analyserande höja sig till en sann verldsåskådning,
sysselsatte de sig endast med psykologiska
drömmerier, under hvilkas inflytande ända till de sista spåren
af en ursprunglig observationsvetenskap utplånades.
Hvad angick att kunna höja sig öfver jorden och
hennes mensklighet, så kunde Zoroaster och hans
lärjungar, lika litet som Brahma, förmå detta.

Samma förhållande var det med Kina, der, sex
århundraden före vår tideräkning, Konfucius
offentliggjorde sitt stora filosofiska system. Ingen vetenskaplig
observation, ingen analys. Konfucius har endast
framställt en samling af sedliga, politiska och
administrativa maximer. Vi vilja ej nedsätta dessa principers
nytta, men vi vilja blott dermed säga, att den tidens
Kina, liksom det närgränsande Indien, ej tänkt något
öfver vårt ämne som bibehållit sig till våra dagar.
Om Lao-tseu var mer mystiker, så uttalade han som
sin förnämsta maxim: »Den vise låter hela sitt
studium bestå i frånvaron af hvarje studium.» — Se der
en sats som. förbereder Buddhaismen. — Huru
anmärkningsvärda än vissa astronomiska observationer kunnat
vara hos kineserna, hvilkas styrelseformer voro så nära
förbundna med deras kosmografiska reglor, så har dock
verldsbyggnaden beskaffenhet varit dem helt och hållet
okänd.

I buddhaismen ämna vi visst icke söka den
minsta antydning om en tro på verldarnas flertalighet.
Denna obegripliga religion är endast ett dödt lif. Hvad
skulle det gagna henne att observera, arbeta och tänka?
Verksamheten är endast en fruktlös möda. Quietismen,
eller snarare makligheten, är det mest
eftersträfvansvärda. Buddhaisten skulle, utan att uttala en
paradox, kunna säga, att den största lycka består i
frånvaron af lycka. Man må antaga den förklaring öfver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:37:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fantasien/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free