- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
77

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Ingeborg Refling Hagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INGEBORG REFLING HAGEN 77

da særlig i deres scenekunst,
får publikums latter over sig,
gjør det dem intet. De utgjør
en menighet og har sine pro-
feter. Blandt disse står Inge-
borg Refling Hagen som den
største dikteriske og kompo-
nisten Eyvind Groven som den
største musikalske begavelse.
Det nye og eiendommelige
i Ingeborg Refling Hagens
diktning ligger både i emne
og i form. I de første verker
kan det spores påvirkning av
Kinck, men det kom hun fort
over. Hun er helt sig selv.
Hun er angstens, mørkeredse-
lens synske dikterinne. De bil-
leder hun med sterke og hete
farver vever i sin diktnings
vev, er de syner mørkets angst

og gru skaper i et sinn som alt

Ingeborg Refling Hagen.
- Efter maleri av Henrik Sørensen.

fra barneårene er innstillet på
angst. Man har inntrykk av at
menneskene i hennes bøker likesom forfatterinnen selv fra barnsben av
er opfødt med uhyggelige sagn og eventyr, at deres og hennes fantasi
overalt ser hemmelighetsfulle, lokkende og skremmende vesener i alle natu-
rens fenomener, et mylder i mørket, de tasser rundt husveggene, de stirrer
inn av vinduene, de står plutselig i stuene.. Men det er også blide og
skjære vesener som dukker op i engene, i bjerkelunden — men også dem
følger det angst — og som oftest død.

Under det hele ligger sagn og eventyr fra Hedmark, stundom med
motiver som er godt nok kjente i vår folkediktning. Disse eventyr og
sagn har levd i Ingeborg Refling Hagens sinn, og deres skikkelser er efter
hvert omskapt til symboler for det hennes fantasi arbeider med, — mørke-
redslenes symboler. Det er umulig at hun kunde utforme dem med slik
intensitet uten at hun har hatt angsten, mørkeredslen i sig selv og ikke
bare fra eventyret. Slik hadde Trygve Andersen, også Hedemarking,
romantikkens spøkelsesangst i sitt eget sinn. Ingeborg Refling Hagen eier
den skapende uhyggefantasi, sagnet gir henne stoff, og stundom river

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free