- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
144

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kampen mellan klassicitet, barock och renässans - Corneille - Horace, Cinna och Polyeucte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14 4 HORACE
år mellan Pertharite och Oedipe. Men det är tydligt, att
Corneille använt dessa år efter Le Cid till att reflektera över
sin konst, kanske också över sitt förhållande till kardinalen,
och då han efter denna tystnad åter framträdde, var det med
ett till hela karaktären väsentligen nytt drama, i vilket han
både estetiskt och politiskt brutit med sin forntid och fogat
sig efter den mäktige kardinalens smak. Han hade funnit,
huru farligt det var att opponera, och han hade givit vika.
Sitt nya drama tillägnade han Richelieu, och i dedikationen
förklarade han, att hans arbeten blott voro “un effet des
grandes idées que V. E. m’inspire.... C’est là que lisant
sur son visage ce qui lui plaît et ce qui ne lui plaît pas,
nous nous instruisons avec certitude de ce qui est bon et de
ce qui est mauvais et tirons des règles infaillibles de ce qu’il
faut suivre et de ce qu’il faut éviter.“ Det var också ett
drama av en ny typ, som inleddes med Horace, det fransk-
klassiska, dramat, vilket sedan fortsattes med Cinna, som
uppfördes samma år, och Polyeucte, som visserligen spelades
först i början av 1643, men som skrivits redan före Richelieus
död (i december 1642). Alla tre uppfördes på teatern i
Hotel de Bourgogne, ty Mondory hade nu, i följd av ett
slaganfall, dragit sig tillbaka från scenen. Men allra först
spelades Horace inför kardinalen på dennes hovteater.
Horace behandlar den bekanta romerska sagan om de tre
Horatiernas strid med de tre Curiatierna, och det är onek-
ligen ett fint drag — som måhända sammanhänger med
kravet på rummets enhet — att det hela tilldrager sig i
Horatius’ hem. Vi få därigenom bevittna de stora politiska
händelsernas återverkan på familjelivet — en reflex, som
erinrar om den, som Snoilsky i Värnamo marknad giver av
det stora nordiska kriget, och författaren får tillfälle att lösa
sin uppgift utan anlitande av några massor. Personerna äro
få. Icke ens de båda trillingparen förekomma i stycket,
utan Horatierna representeras blott av en broder, Curatierna
likaledes blott av en, och hela den yttre handlingen försig-
går bakom scenen. Uppgiften i Horace är också att skildra
en kamp mellan statens och familjens intressen.
Den första akten framlägger på ett mästerligt sätt själva
situationen och gör det med en ständigt stegrad dramatisk
spänning. Rom och dess moderstad Alba befinna sig i krig
med varandra, och detta kastar sin slagskugga över den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free