- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
318

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senrenässansen - Italiens litteratur - Dramat under Cinquecento - Commedia Erudita - Commedia dell’ arte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

böra erinra oss, äro den förut omtalade filosofen Giordano
Bruno, vilken skrev ett för övrigt ganska osedligt stycke,
Il Candelajo, vilket dock fylles av en viss melankolisk
pessimism, som verkar försonande, och Lorenzino dei Medici,
vars Aridosia, där han upptagit motiv från Aulularia,
Mostellaria och Adelphi, fick en särskilt stor popularitet i
Frankrike.

En särställning intager här såsom annars den originelle
Pietro Aretino, hos vilken vi verkligen finna åtminstone
uppslag till något nytt, ehuru han var alldeles för litet
intresserad av allvarliga ting för att besvära sig med att
föra ut dem. Hans lustspel, vilka äro nästan alldeles
oberoende av antiken, äro ett slags realistiska sede- och
karaktärskomedier, något i stil med Machiavellis, men utan dennes
bittra satir och med större vikt på den realistiska
personskildringen. Mest betydande är väl hans Ipocrito, där vi
för första gången inom dramat finna Tartuffe-typen — en
för motreformationens tid mycket karaktäristisk gestalt, en
ättling av den antika komediens parasit, utan dennes humor,
men kopplare och snyltgäst, ehuru nu i enlighet med den
nya tidens krav till det yttre en religiös, moralisk Don
Bazile, som uttalar de ädlaste och mest uppbyggliga maximer.
Men Aretino ägde icke en Molières sedliga patos, och denna
art av komedi kom därför aldrig att utvecklas i Italien.

COMMEDIA DELL’ ARTE



Den verkliga italienska komedien var i stället farsen,
även så till vida att farsen var det egentligen enda drama,
som spelades och som var knutet till en folkteater, under
det att den nyss omtalade s. k. commedia erudita blott
uppfördes i enskilda hus, vid hoven o. s. v. Farsen
däremot var det levande dramat, som odlades av de
kringdragande gycklarbanden, vilka först sedan de mot
århundradets slut vunnit i styrka, också började uppföra folkliga
bearbetningar av commedie erudite.

Liksom i alla andra land är farsen även i Italien uråldrig,
ehuru dess medeltida historia döljer sig i ett fullkomligt
dunkel. Den äldsta italienska fars, som bevarats, Ludus
ebriorum av Sicco Polentone, är ej äldre än från mitten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free