- Project Runeberg -  Finland framstäldt i teckningar /
103

(1845) [MARC] Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Egentliga Finland - Lokala Detaljer - 7. Nådendal - 8. Qvidja

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de fromma själar, som der lälo läsa messor fiir sin salighet. Om dess
välmakts dagar vet man för resten ganska litet, allenast alt det var rikast oeh
präktigast af Finlands klosler, och alt der både munkar och nmuior Ijenade;
nen om man vid denna sanjmanlefiftl lika litet vårdade sig om klosterlo [fenas
hélgd, soin brödcrne och systrarna i Wadstena, derom vet man ingenting,
som berättigar en efterverld att döma strängt om det stilla klostret i
Nåden-dal. Deremot har man sorgliga nrknnder om dess förfall efter det för
katho-licismen i Sverige sä fruktansvärda äret 1527.

1569 deu 4 Januari anhåller sista abbedissan 1 Nädendal Brigltta Kurck
hos Konung Johan IH ,,fiir Guds skull, att. dem faltiga gamla konvents systrar
ännu pä denne deras ålders, tid nädeligen unnas och efterlätas deras lifsbergan
ti.il Nådendals klaster, der de än igen inne vore en hop chorsystrar och Oägre
personer med deras predikant af brödernes konvent, sammaledes några gamla
vanmäktiga qvinnor, som der med dem alltifrån deras ungdom varit hade,
dertill deras legofolk, som dem deras spisning tillred t. O ch att de nu visste
ingen annan råd, med hvilken de kunde sig föda. medan de voro vamnäktiga
och gamla; dertill hade deras alfigt och börd skilt ifrån sig deras arf och
gods med dem under klostret i fordom, så att de kundo sig ingen hjelp af
dera förväuia;,, hvarföre de hos konungen anhällo om vissa persedlar fiir deras
lifsuppehällé, Att konungen v i i I fo r deras hön, skedde väl icke blott af
hemlig böjelse för kalholicismen ; det var en enkel handling af rättvisa och
mensk-lighet inot de arma, öfvergifua oeh n(plundrade nunnorna. Men konungens
huldhet lät det ieke bero härvid. 1573 skänkte han klostret inkomsterna frän
,,KarvIthn„ hemman i Eeso; 1570 lät han reparera den förfallna
kloslcrbyggna-den och tillsäga nunnorna, alt ,.derest någre åldrige enkor och pigor sig till
gudsljenst der ingifva ville14, ville han framdeles efter lägenhet förbättra
klostrets vilkor, hvarförutam blinda, halta och andra krymplingar der kunde
„hegilVn sig till (katholsk) gudstjenst,,, Ilinga framgång hade dock
konungens inviter. 1577 dog abbedissan Brigitta Kurck och derefter voro
allenast (re nunnor öfriga. Dessa erbjödo sig samma år att till konungen
öfver-lemna ,.,kleuodier, guld, silfver och annat niera“, som ännu af dem i klostret
förvarades, oeh fingo deremot gården Stenberg i utbyte, hvarjemte
klosterkyrkan inrymdes ät pastor i Reso. År 1581 qvarlcfde endast en iranna i
Nådeudnl, och konungen drog försorg om hennes uppehälle, men fogdarne
synaa hafva försnillat hvad henne tillkom. Ty 1531 hotar konungen med sin

jjhogsla vrede oeli onåde,, dein som förhålla „den ensamme nunnan I Sandal,,
hennes del, och 15S0 befaller bon ånyo vid onåde oeh straff,i att „ändteIigon„
liita ..muinan 1 Nåndal,, Elin Knutsdotter fä hvod henne lillkomnie. — Huru
länge denna katholieismens en k a i Finland ännu lefvat, för att, genom Upsala
mötes beslut, se sin läras sista hopp försvinna, är obekant. Med Johan Utdog
klostrets siste beskyddare, och lutherdomen ansåg sä som sin skyldighet alt
ul plåna hvarje spär af den papisfiska vantron. Några helgonabilder ocli
skrudar, sköna rikt slickadex altarkladen oeh kalkdukar, nunnornas konstrika
arbeten, visas ännu för do nyfikne; under kyrkans Jivalf hvila okända ätter,
hvtlkas namn förgätts, och tvenne mumier visas, af hvilka den ena (ros vara
den sista abbedissan Brigilla Kurek. Men nunnornas idoga slöjder, isynnerhet
deras strumpstickning, hafva blifvit för nejden ett arf, och Sanet Brigittas
helsokälla, som cn lid var mycket berömd och besökt, liar måhända af deras
böner fått sin läkande kraft.

Pä backen till venster om kyrkan ses ännu Iemningar af det gamla
klostret: qvarlefvor af eu inur — det är allt. Kyrkan sjelf har för 60 eller 70
år sedan fått sig elt torn, det hade den ieke fiirut, men likväl säges man se
uppå den, alt fordna tiders herrlighct är förgången. Derom linnes en liten
berättelse.

Det var engäng en jägare, som förföljde en fågel; fiigeln flydde från
träd till träd och slutligen satte den sig pä kammen af kyrkan, viss om alt
finna en fristad hos Sancta Brigilla, Men jägaren följde effer, såg fågeln
sitta på kyrktaket, lade i blinken an och sköt .. . . död fäll-’ fågeln ned invid
kyrkomnren. Och jägaren tog sitt byte och gick, men när han säg sig om,
bleknade han. Skottet hade an tänd t kyrkans tak, lågorna slogo upp mot skyn
och det gamla templet brann — men jägaren säg skenet och kunde ej vända
sina ögon dcrifrän, och sä vardt han blind. Det var domen för att han
brutit kyrkans och helgonets frid.

8. Qvidja.

Rätt söderut ifrän Åbo ligger det helt och hället kringflutna. Pargas,
en (»socken, berömd för sina vackra skär och täcka löfstränder. Af den der
boende svenska befolkningens frimodiga väsende och ömtåliga ambition skulle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:57:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ztfinland/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free