Note: This work was first published in 1988, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.
Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Resultatet av Wulffs resa blev betydande och har otvivelaktigt
ej endast för Röhsska Konstslöjdmuseet och Göteborg utan också
helt allmänt spelat en viktig roll. Kanske skulle man kunna säga,
att Kinas gamla konst därigenom för första gången realiter nådde
vårt land. Följden blev ett stegrat intresse, offentligt och privat
samlande i allt mera vidgad utsträckning, serier av utställningar — den
första i Stockholm 1914 — samt konstvetenskaplig verksamhet. Det
torde räcka med att här citera några rader av chefen för vårt
nuvarande Östasiatiska museum i Stockholm, docenten Bo Gyllensvärd,
som 1959 skriver:
»Glädjande nog är det till stor del svenska forskare och kännare,
som erövrat den kinesiska kulturen och konsten åt västerlänningarna.
Tack vare deras pionjärarbeten intar Sverige i dag en central plats
bland de länder utanför Östasien, som äger representativa samlingar
av kinesisk konst och konsthantverk.»
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>