- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
100

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kraftigt uppåt, ledande uppmärksamheten mot Jesus. Belysningen faller
också — över lärjungarna — mot denne. Det intryck den uppståndne
frälsaren och hans ord göra på lärjungaskaran är rikt nyanserat.
Närmast Petrus kommer Johannes, som också omedelbart
lägger sina händer samman i åkallan. Den åldrige aposteln därbakom
utsträcker händerna med en gest av beundran och förvåning, liksom
Andreas i den förra bilden. Så avtar rörelsen för att hos de sista i
skaran övergå till en mera tvivlande undran.

I vävnaden kommer ju icke allt fram på samma sätt som i den
egenhändiga kartongen. I stället glänste tapeterna av guld och färger
i silke, de voro vävda “d’oro e di seta“, såsom Vasari säger. Nu är
ju mycket av denna glans bortgånget, och därav kommer också ett
intryck av blackighet här och där (jfr fig. 46). — Bårderna och den
reliefartade frisen torde vara ritade i Rafaels verkstad.

Scenen med Petrus och Johannes som hela en lam försiggår
i en tempelhall med väldiga vridna kolonner, vilka allt för brutalt
draga uppmärksamheten till sig och avskära kompositionen. Enstaka
partier och figurer äro emellertid utmärkta; krymplingarna framställda
med kraftfull realism. Man har här icke utan skäl förmodat att någon
verkstadsmedarbetare sådan som Penni varit den som huvudsakligen
utfört kartongen. Likaså är det med Offrandet för Paulus i
Lystra
(och Elymas slås med blindhet). Paulus predikar i Athen
åter, som liksom Lystra-scenen har en rik arkitektonisk bakgrund men
en vida bättre rumsfördjupning, är en ypperlig bild även vad helhetsverkan
beträffar, med de olika intrycken av Pauli ord avspeglade i
åhörarnas drag och gester (fig. 47). Icke minst Paulus själv är en
präktig gestalt. Till den fasta kompositionen bidrager, såsom man
påpekat, Marsstatyn framför rundtemplet, vilken står som en på
diagonalen verkande kontrast till Paulusgestalten. (I rundtemplet
igenkänner man Bramantes Tempietto vid S. Pietro in Montorio.)

En något liknande parallell kan man göra mellan Elymasscenen
och Ananiasscenen. I den förra är ju även Paulusgestalten
präktig och Elymas’ plötsliga blindblivande ett beundransvärt väl utfört
motiv. En vida mera storslagen verkan gör likväl Ananiasbilden
(fig. 48) med ypperlig avvägning av kontrasterna och förträfflig
rumsbehandling. Apostlarna stå samlade, för mottagandet av gåvorna till
de fattiga och utdelningen av dem (det ena till höger, det andra till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free