- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
94

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

från hans atelier (över 4 m. högt); beställaren var kardinal Giulio de’
Medici, vilken först ämnade det för sin stiftskyrka i Narbonne, men
sedan bestämde det för S. Pietro in Montorio i Rom, i vilken kyrka
det faktiskt uppsattes år 1524. Det är emellertid icke omöjligt, att
tavlan målades färdig redan under Rafaels tid — att döma av ett
brev från Sebastiano del Piombo till Michelangelo av april 1520 är
detta t. o. m. sannolikt — fastän visserligen fullbordandet skedde
genom lärjungar, såsom Giulio Romano, möjligen även Penni. Dess
övre del torde vara påbörjad av Rafael själv. Denna del är i och
för sig ett mästerverk, med den härliga Kristusgestalten omgiven av
Moses och Elias i svävande ställning och med lärjungarna nedanför,
mer eller mindre bländade av visionen. En sådan förklarad gestalt
(fig. 43) har ingen annan målat. Vasari yttrar (V. di R. XXV: 15),
att Rafaels fulländade konst i Kristi anlete nedlagt det högsta mått
av skapande kraft: “detta var också det sista han fullbordade, ty
därefter rörde han icke penslarna mer, enär döden kom över honom“.

Med den egentliga transfigurationen är scenen med den besatte
ynglingen kombinerad. Så har här, som i flere äldre kompositioner
av Rafael, ett jordiskt satts som folie till det överjordiska. De tre
lärjungarna på berget ha icke varit nog därför. Men kontrasten i det
nedre partiet har blivit för stark. Den jordiska scenen av häftig
rörelse, lidande och omsorger verkar för orolig och i linjerna oskön.
Lärjungarna t. v. peka i sin förvirring åt olika håll, så ock figurerna
t. h. Den av sin fader framförde besatte ynglingen tyckes ha en
känsla av att en hjälp kan komma från ovan. Den sittande gamle
längst i förgrunden t. v. och kvinnan i mitten posera också för starkt;
man har för övrigt påpekat att den senare i ställningen erinrar om
en figur i vänstra gruppen å Heliodorbilden (fig. 33). Koloriten
med svarta skuggor — verkar icke heller behaglig i detta parti.

Men trots allt detta är tavlan på det hela storslagen och gripande.
Rafael har här återigen givit konsten och den kristna världen något
av det högsta och skönaste ur sin rika andes skattkammare.

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free