- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
71

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andra åskådare i en mera lugn grupp, som bildar övergången till
bildens matematiska centrum, prästen vid altaret, vilket utgör den
harmoniska slutpunkten för perspektivet. Med Heliodor (och den
himmelske ryttaren) å den ena sidan samt den knäböjande kvinnan
å den andra (i förgrunden t. v.) bildar översteprästen en för kompositionens
styrka betydelsefull trekant. I dessa figurer återfinna vi också
den i första stansen dominerande tvåklangen av guldgult och blått,
under det att bifigurerna som vanligt ha mera brutna färger. —
Färgerna äro här för övrigt dämpade genom det skymningsartade
halvdunkel, som råder i denna bild. Ljus- och skuggverkan blir också
här mera framträdande än i den föregående stansen. — Tyvärr lider
denna bild emellertid av starka övermålningar, särskilt i påvegruppen
till vänster.

Fig. 33. Heliodors utdrivande ur templet.
Fig. 33. Heliodors utdrivande ur templet.


Här i Heliodorscenen visar sig Rafael på höjdpunkten av sin “illustrativa
förmåga“ (Berensons uttryck). Han har, såsom Wölfflin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free