- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
240

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skildrar hånet omkring korset. »Tvi dig, tvi dig». Det är omisskännligt, att Wennerberg här inspirerats av Händel; något av denne
mästares dramatiska vokala kraft spåras:
Basar. Kb.

-tpt~~––~-F #!~
–==l~0-,,5d-W-~
==~~-~-• f3

E~ig-==;J-+Ef–f-E~

E––GJTvi dig,

tvi dig etc.

Så börja basarna, obarmhärtigt hånande. Temat kommer därpå
i tenoren samt — däri avvikande från den strikta regeln — först
i alten och sedan i sopranen. Andra gruppen vidtager efter blott
ett par förmedlande takter. Temat höres nu i tenoren, varpå de
första takternas motiv införas i sopranen. Här börja modulationerna. Basen inför temat, imiterat i trångföring av de övriga
stämmorna. Det avslutande partiet bildas av temats huvudmotiv
i ackordisk, koncentrerad gestalt. Satsen uppnår en intensiv fortissimostegring, varmed fugan får sin avslutning.
Att Wennerberg just för skildringen av folkmassans upprördhet
kring korset använder fugans rika, polyfona vävnad, vari frappanta dissonanser understryka det avsedda, skärande hånet, måste
anses vara synnerligen lyckligt. Överhuvud inplacerar han icke
fugaformen såsom någon yttre kliche, den motiveras ur ett inre
sammanhang med resp. scener, situationer eller stämningar. Ett
gott exempel härpå är scenen med Jesus och lärjungarna under
och efter nattvarden i Jesu dom (n:r 7; duo med liten kör); på Jesu
ord efter nattvarden svara lärjungarna »Om jag än skulle dö med
dig, så skall jag dock ej förneka dig». Just för att på ett musikaliskt träffande sätt tolka situationen är en kör i fugastil vid detta
tillfälle välmotiverad, och Wennerberg har förträffligt lyckats fånga
det oroliga, ångestbetonade och upprörda i lärjungarnas repliker.
Med sina septim- och tritonussprång företer temat en djärv, karakteristisk linje:

mj

Om jag än sku-le

dö med dig,

så skall jag dock ej för — ne-ka dig

Det torde vara mer än en tillfällighet, att detta tema äger en
avgjord likhet med följande tema i orkesterinledningen till Mendelssohns Paulus:


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free